BANTAH PENAHANAN RPK DI BAWAH ISA ~ Ref Malaysiakini

Jika benar Raja Petra Kamaruddin (RPK) ditahan di bawah ISA ...Saya bantah sekeras-kerasnya. Walau sebesar mana kesalahan seseorang itu, Islam memberikan peluang untuk yang dituduh membela diri. Tahanan tanpa bicara seperti ISA adalah zalim dan tidak berperikemanusiaan.

Di dalam Islam orang Murtad sekalipun diberi peluang untuk bertaubat dan dinasihatkan kembali kepada Islam. Setelah semua prosesnya berjalan dan si murtad tidak mahu bertaubat juga, barulah hukuman dikenakan.

Dalam kes ini RPK tidak sepatutnya ditahan di bawah ISA (jika benar). Masih banyak lagi akta-akta lain yang boleh digunakan untuk mendakwa RPK. Kita ada akta hasutan dan berbagai-bagai akta yang sering digunakan untuk menyelamatkan survival kerajaan BN. Mengapa ia tidak digunakan untuk menahan dan mendakwa RPK.

Walau sejahat mana manusia sekalipun si tertuduh tidak dikira bersalah selagi beliau tidak dibicarakan di mahkamah dan dibuktikan kesalahan oleh hakim dan beliau dibenar untuk membela diri.

Jika benar RPK dituduh dibawah ISA, maka satu rentetan kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia terhadap rakyatnya yang belum dibuktikan bersalah.

Malaysiakini melaporkan bahawa Raja Petra Kamaruddin telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Negeri (ISA)> Berita ini dinyatakan oleh isteri RPK, Marina Lee Abdullah.

Menurutnya, 10 anggota polis datang ke rumah mereka di Sungai Buluh pada kira-kira jam 1.10 tengahari tadi untuk menahannya.

Ketika Malaysiakini menghubunginya pada jam 1.25 tengahari, anggota polis masih berada di rumahnya.

SEKALI LAGI SAYA TEGASKAN BAHAWA ISA ADALAH UNDANG-UNDANG ZALIM DAN KERAJAAN MALAYSIA MESTI MEMBICARAKAN SEMUA TAHANAN ISA DI MAHKAMAH TERBUKA.

Comments

When there's no open public debate or contest
It's always the much hated draconian arrest
Putting democracy to its most severe test
Let's join forces to put things right at their best

(C) Samuel Goh Kim Eng - 120908
http://MotivationInMotion.blogspot.com
Fri. 12th Sept. 2008.
memang aku tersangat sokong ISA adalah undang undang rimba yang perlu dihapuskan ..islam mengajar ...kalau ada salah perlu dibicarakan ....