ANWAR ATAU ABDULLAH, SIAPA PENIPU? Ref Malaysiakini

Anwar kata ya, Pak Lah kata tidak. Anwar kata on track, Pak Lah no, no way. Siapa yang bercakap benar, siapa yang bohong. Masing-masing menunjukkan keyakinan bahawa kedia-duanya mempunyai sokongan padu dari ahli-ahli Parlimen BN yang dikatakan akan melompat parti.

Namun riak-riak ada menunjukkan Pak Lah cuba menipu kita sekali lagi. Kalau tidak masakan BN merancang untuk men'kuarantin'kan ahli-ahli parlimennya di luar negeri atas alasan lawatan sambil belajar.

Anwar sudah berulang kali menyatakan bahawa beliau akan membentuk kerajaan baru. Namun Pak Lah dan kuncu-kuncunya menyangkal keras dakwaan Anwar dengan berkata Anwar bermimpin di siang hari. Bukan mimpi malah mungkin mengigau....

Malah Anwar bukan sahaja ahli-ahli parlimen yang akan keluar BN dan menyertai Pakatan Rakyat malah akan ada parti-parti komponen BN yang keluar dari BN. Dakwaan Anwar ada kebenarannya kerana ada antara parti-parti komponen BN secara terbuka membidas BN seperti Parti Maju Sabah (SAPP). Ada juga parti yang hanya berdiam diri mungkin sengaja kurangkan bercakap tetapi bertindak bila masanya sampai.

Malah dua rakan kongsi terkuat Umno di dalam BN iaitu MCA dan Gerakan mula bercakap dalam nada yang agak berlainan. Semalam Pemangku Presiden Gerakan (Ketua Menteri Pencen), Koh Tsu Kon memberi amaran bahawa Gerakan mungkin akan mempertimbangkan untuk keluar dari BN jika pemimpin-pemimpin Umno tidak berubah. Pendapat Koh ini sama seperti kenyataan Penasihat Parti Dr Lim Kheng Yaik yang disiarkan di muka hadapan SIASAH minggu ini, di mana Lim menyatakan kekesalannya di atas tindak tanduk pemimpin Umno sekarang.

Hari ini Pemuda MCA Perak pula menggesa pucuk pimpinan pusat parti itu supaya mempertimbangkan untuk keluar daripada Barisan Nasion(BN) sekiranya para pemimpin Umno, parti politik terbesar dalam gabungan itu, tidak mahu mengubah sikap.

Mengambil contoh kenyataan Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail baru-baru ini, Ketua Pemuda MCA Perak Datuk Tan Chin Meng berkata pendekatan sedemikian telah menyinggung perasaan kaum bukan Bumiputera selain boleh menjejaskan perpaduan rakyat di negara ini.

Ini jelas menunjukkan sebenarnya banyak perasan tidak puashati kepada Umno dan BN yang disimpan di dalam hati oleh pemimpin dan ahli parti-parti komponen BN. Persoalaannya adakah mereka ingin merealisasikan dengan tindakan.

Tunggu dan lihat sahaja nanti. Politik Malaysia semakin menarik. 10 hari lagi untuk kita sampai ke tarikh 16 September.

Comments

Malaysia said…
ANWAR ATAU ABDULLAH, SIAPA PENIPU?

ANWAR-Sebab menipu untuk TUBUH KERAJAAN ikut PINTU BELAKANG...tak sabar-sabar tunggu PRU 13..Gelojoh sangat..

Menipu tak baik ...BERDOSA...
Unknown said…
mengapa hendak tunggu hingga GE13 sedangkan kita boleh buat demikian memandangkan negara sudah nazak and hilang arusnya. Masih nak tunggu 3 atau 4 tahun lagi demi membazirkan wang and memburukkan lagi keadaan negara yang sedang nazak dari segi ekonomi and perpaduan kaum? Lagi pun, bila nak bentuk kerajaan baru, kena dapat restu dari Yang dipertuan Agung. Tak ada back door pun. BN sendiri pratice this dulu and sekarang tudu orang lain pulak. Pelik betul politik Malaysia.