ALI RUSTAM SOKONG SIAPA PAK LAH ATAU NAJIB? ~ Ref Malaysiakini

Saya sedang menunggu kenyataan dari Imam No 1 Islam Hadhari Melaka, As Syeikh Ali Rustam tentang isu peralihan kuasa. Kita semua ingin mengetahui siapa yang beliau sokong.

Saya yakin As Syeikh ini sedang menilai siapa yang kuat dan akan memenangi 'game' ini. Setelah diketahui siapa yang menang saya yakin barulah As Syeikh ini akan membuat pendirian. Kita faham benar sikap dan mainan politik As Syeikh ini sebab beliau memang terkenal dengan sifat mulia beliau kaki pembodek. Sebab itu semasa Mahathir menjadi Perdana Menteri dulu As Syeikh kita setiap kali bertemu Mahathir sudah tentu bersalam sambil mencium tangan orang tua itu. Tetapi setelah Orang Tua itu tidak ada kuasa AS SYeikh kita buat tidak layan sahaja, malah banyak kali membuat kenyataan menghentam Mahathir kerana menentang Pak Lah.

Di dalam Blognya As Syeikh begitu berhati-hati membuat komen tentang isu peralihan kuasa ini. As Syeikh berkata seperti di dalam blognya, keputusan Majlis Tertinggi dan Kabinet bahawa peralihan kuasa daripada YAB. Perdana Menteri Pak Lah kepada YAB. Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib pada Jun 2010 adalah munasabah.

Dalam masa peralihan, saya cadangkan pada masa masa tertentu YAB Dato Seri Najib memangku jawatan Perdana Menteri dan YAB. Perdana Menteri boleh menyerahkan kepada YAB. Dato Seri Najib untuk buat keputusan penting bagi beberapa dasar seperti ekonomi dan politik.

Menurutnya lagi apa yang disebut oleh YAB. Dato Seri Najib adalah sesuai berlandaskan perlembagaan UMNO. Cadangan Majlis Tertinggi berkenaan peralihan kuasa adalah munasabah tetapi ahli-ahli parti sememangnya mempunyai hak memutuskannya dalam mesyuarat agung bahagian masing-masing.

Nampak jelas As Syeikh begitu berhati-hati membuat komen. Beliau sengaja menunjukkan bahawa beliau tidak berpihak demi untuk masa depan politik. Memang licik permainan As Syeikh. Tetapi semua orang sudah kenal seiapa As Syeikh. Pemilihan kali ini ramai yang beranggapan As Syeikh akan tergolek kalau tidak main politik wang.

Kini As Syeikh kita mencium tangan Imam Hadhari pula. Apakah As Syeikh kita terus akan mencium tangan Imam HAdhari Wal Badawi atau selepas ini mencium tangan Imam AlNajib pula?. Sama-sama kita nantikan lakonan seterusnya yang penuh dramatik.

Inilah sikap pemimpin Umno yang mengintai peluang untuk terus dikekalkan di puncak kuasa dengan strategi MEMBODEK tidak tentu hala. Yang penting pangkat dan darjat mesti di jaga walaupun diri sendiri sebenarnya tidak layak dan tidak berkarisma.

Amalan inilah sebenarnya yang meruntuhkan banyak tamadun negara-negara di dunia kerana pemimpin dipilih bukannya berdasarkan akhlaq, ilmu, karisma, kepimpinan dan sebagainya tetapi dipilih kerana pandai membodek, kuat merasuah, kipas-mengipas, jatuh-menjatuh dan fitnah-menfitnah.

Akhirnya negara dan negeri dipimpin oleh orang bodoh, kaki perasuah, tidak berakhlaq dan yang sewaktu dengannya. Sebab itu sesetengah negeri di negara kita ini menanggung hutang sampai melebihi RM1 bilion ringgit.

Comments