UMNO KIAN SENGSARA : BANGUNAN UMNO BAHAGIAN SHAH ALAM BAKAL DISITA? Ref Malaysiakini

Dulu Umno adalah kerajaan, kerajaan adalah Umno. Pemimpin Umno bebas melakukan apa sahaja. Semua harta kerajaan bagaikan mak bapak mereka punya. Mereka bebas menggunakannya tanpa segan silu.

Inilah yang sedang berlaku dineger-negeri yang diperintah Umno/BN. Balairaya dijadikanPejabat Umno Cawangan, sekolah dijadikan tempat mesyuarat Umno,Pejabat Kemas jadi macam mak bapak mereka punya, kereta kerajaan dan agensi kerajaan digunakan untuk Umno. Malah cukai-cukai tanah dan pintu Pejabat Umno juga tidak bayar, betul-betul macam harta pusaka nenek moyang mereka.
Kini Umno di negeri-negeri Pakatan Rakyat lemah longlai kerana harta-harta awam tidak lagi boleh digunakan oleh mereka. Umno terpaksa berpindah keluar dari balairaya dan lain-lain premis kerajaan dengan muka merah padam dan malu.
Satu contoh terbaik bagaimana samsengnya Umno tidak membayar cukai pintu ialah di Shah Alam. Harakahdaily mrelaporkan bahawa Bangunan Umno Bahagian Shah Alam berada dalam senarai cukai pintu tertunggak tertinggi sebanyak RM820,339.15.
Iklan

Sumber memaklumkan bagi mengatasi tunggakan tersebut, pihak Umno Shah Alam akan menjual satu tingkat bangunan tersebut dengan harga RM400 ribu.

Manakala baki tunggakan cukai pintu itu akan dibayar, kata sumber.

Bagaimanapun, dalam penyata kewangan itu pihak Umno telah memohon pengurangan caj atau dibenarkan membayar ansuran sehingga tahun 2008.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu, kerajaan negeri tidak mengira parti atau syarikat semua cukai pintu mesti dijelaskan.

Katanya, Umno tidak boleh menggunakan alasan sebagai parti tidak perlu membayar cukai pintu.

Beliau berkata, jika Umno Bahagian Shah Alam tidak membayar cukai pintu kerajaan negeri akan mengambil tindakan undang-undang seperti `menyita' bangunan tersebut.

"Kita bagi amaran Umno Shah Alam perlu bekerjasama dengan Majlis Bandaran Shah Alam (MBSA) untuk membayar tunggakan cukai pintu dengan segera," katanya.

Menurut beliau, tunggakan cukai pintu itu tidak boleh dibayar secara ansuran.

Comments