UMNO SEMAKIN KUSUT, MESYUARAT MT PUN TERPAKSA DIBATALKAN ~ Ref Malaysiakini

Umno semakin kusut masai. Itu komen saya bila diberitahu bahawa mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno yang dijadualkan hari ini terpaksa dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak dinyatakan.

Jarang sekali mesyuarat MT Umno dibatalkan sebegini. Jelas sekali Umno semakin kusut masai dan berada dalam keadaan paling teruk. Moralnya jatuh; kestabilannya semakin bergoncang; ahli-ahli hilang kepercayaan kepada kepimpinan tertinggi dan seribu satu masalah yang sedang melanda parti jijik dan kotor ini.

Inilah bahananya apabila perjuangan tidak diasaskan kepada Islam sebaliknya perjuangan hanyalah untuk mengisi tembolok masing-masing.

Kekalahan Umno/BN di Permatang Pauh 26 Ogos lalu benar-benar memberikan tamparan hebat yang menyebabkan Umno makin tenat. Desakan supaya Pak Lah meletakkan jawatan kedengaran semula atas alasan Pak Lah dan Najib lembah, lembap dan tidak cerdik sehingga menyebabkan Umno dimalukan semalu-malunya di Permatang Pauh.

Ekoran yang kekusutan dan kekalutan tersebut Umno hilang punca sehinggakan mesyuarat MT pun terpaksa dibatalkan.

Mesyuarat yang sepatutnya dipengerusikan oleh presidennya Imam Hadhari pada jam 8 malam ini tidak jadi diadakan.

Menurut sumber ia dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Perkara itu disahkan oleh setiausaha kerja ibu pejabat Umno, Datuk Husainay Hashim petang ini.

Pada lazimnya, presiden Umno yang juga perdana menteri akan membentangkan isu-isu ekonomi yang akan menjadi dasar kerajaan dalam bajet tahunan negara.

Selain itu, mesyuarat MT dipercayai akan membincangkan kekalahan teruk calon BN daripada parti itu dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh kelmarin.

Sehingga saat ini, tiada tarikh baru mesyurata MT diumumkan kepada media.

Comments