UMNO PARTI RASUAH, SELAMATKAN DIRI ANDA WAHAI AHLI UMNO ~ Ref Malaysiakini

Nampaknya Umno sudah tidak dapat diselamatkan lagi rasuah. Rasuah sudah menjadi makanan, pakaian dan zikir mereka setiap hari. Musim pemilihan Umno kali ini walaupun belum sampai ke peringkat bahagian dan pusat, gejala jijik rasuah begitu hebat berlaku di peringkat pemilihan cawangan-cawangan.

Jelas sekali lagi Umno sebenarnya dipimpin dan dianggotai oleh pengamal-pengamal rasuah yang langsung tidak takut kepada balasan Allah. Rasuah bagi pemimpin dan ahli-ahli Umno adalah halal seumpama memberi sedekah atau hadiah. Nas dan dalil mana yang mereka pakai kita pun tidak tahu.

Mungkin rasuah diHALALkan oleh Islam Hadhari agaknya sebab itu rasuah gagal dibendung lagi di dalam Umno. Ini kerana kalau seseorang calon yang bertanding walau diperingkat mana sekalipun mereka mesti memberi rasuah kalau hendak menang. Kalau tidak alamatlah tergolek pada setiap pemilihan.

Hari ini dakwaan saya ini terbukti apabila Lembaga Disiplin Umno telah menerima 226 aduan sejak mesyuarat peringkat cawangan bermula 17 Julai lalu, kata Pengerusinya, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail

Daripada jumlah tersebut, katanya, 33 aduan dirujuk kepada Panel Penyiasatan untuk siasatan lanjut.

Tengku Ahmad Rithauddeen berkata, sebanyak 13 aduan pula telah dihantar ke Borang "A" bagi bukti tambahan.

Manakala 49 lagi, tambahnya, dikategorikan sebagai tiada tindakan lanjut.

Sehingga kini, Bernama memetik beliau sebagai berkata, Lembaga Disiplin masih menerima aduan berhubung pelanggaran tataetika ahli Umno.

"Saya telah dimaklumkan berkenaan betapa berleluasanya aduan rasuah politik dan kesalahan lain di bawah etika tersebut," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Malangnya Umno sengaja menutup kes rasuah seperti dari tindakan BPR. Pada pemilihan lepas tidak ada seorang pun pemimpin Umno yang disabitkan dengan kesalahan rasuah ini walaupun Jawatankuasa Disiplin Umno berjaya membuktikan beberapa orang pemimpin mereka terlibat dengan rasuah antaranya Isa Samad, Amid Nordin, Zaid Ibrahim dan lain-lain.

Jelas sekali janji Pak Lah untuk membenteras rasuah hanyalah menanam tebu dibibir mulut. Ianya hanya menjadi slogan untuk memancing undi supaya rakyat menyokong BN.

Kepada ahli-ahli Umno saya mengharapkan Tuan-Puan cepat-cepat keluar dari Umno dan masuk PAS agar Tuan-Puan tidak terpalit sama dengan kejahatan pemimpin dan ahli Umno yang menjadikan rasuah sebagai darah daging mereka.

Comments

Malaysia said…
'Cash and sex': 2 Perak excos nabbed (Malaysiakini)

Two Perak PKR state executive councillors and a former PKR state assemblyperson were among six people detained in an Anti-Corruption Agency (ACA) operation.


The duo are Mohd Osman Mohd Jailu (PKR-Changkat Jering) (right), who is exco for tourism, human capital and NGOs and Jamaluddin Mohd Radzi (PKR-Behrang), the exco for entrepreneur development, agriculture and commerce.

In a statement, the ACA said the six were detained for alleged graft in relation to a RM180 million housing project in Seri Iskandar, about 30-minute drive south of Ipoh.

Five of them, aged between 45 and 57, were picked up yesterday following a public tip-off.