PRK PTG PAUH : BN TEMPAH MAUT JIKA LETAKKAN JALIL SEBAGAI CALON - Ref Malaysiakini

Ramai pemerhati politik yakin bahawa hasrat Umno Bahagian Permatang yang mahukan Ketua Bahagiannya Abdul Jalil Abdul Majid menjadi calon BN menentang Anwar pada pilihanraya kecil Permatang Pauh sebagai menempah maut.

Alasannya 'simple' sahaja, Abdul Jalil tidak popular di kalangan rakyat malah beliau merupakan calon recycle kerana pernah tewas pada pilihanraya umum sebelum ini.

"Kalau Jalil lebih baik Pirdaus, sekurang-kurangnya dia ada ilmu agama dan muda"

"Jalil ini saya rasa ramai orang tak suka, kalau pengundi akar umbi suka sudah tentu dia menang di DUN Penanti menentang calon muda PKR, Fairus Kamaruddin pada pilihanraya umum lalu" keluh salah seorang pemerhati politik yang tidak mahu namanya disiarkan.

Menurutnya dari cakap-cakap di Kedai Kopi rata-rata rakyat Permatang Pauh merasakan Anwar mempunyai kelebihan bagai langit dengan bumi berbanding Jalil. Mereka merasakan peratusan untuk PKR menang ialah 70:30 sekarang berbanding 60:40 jika bukan Jalil yang bertanding.

Malah lebih teruk lagi ada yang beranggapan, Ezam sendiri lebih baik dari Jalil kerana keupayaan Ezam berpidato dan karisma Ezam lebih hebat dari Jalil.

Nampaknya BN semakin pening untuk memilih siapa yang layak untuk menentang Anwar. Semalam Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Pulau Pinang, Rashid Abdullah memberitahu bahawa seramai 5 orang anak tempatan telah dikenalpasti sebagai antara bakal-bakal calon yang sedang dipertimbangkan oleh pucuk pimpinan BN.

Hari ini Setiausaha Umno Bahagian Permatang Pauh, Ahmad Sahar Shuib pula secara terbuka mencadangkan Ketua mereka Abdul Jalil Abdul Majid menjadi calon BN.

Nampaknya Umno dan BN masih buntu untuk mencari calon yang sesuai.

Jadi terbaik ialah tarik diri dan beri kemenangan percuma kepada Pakatan Rakyat.

Comments