PMTG PAUH : ANWAR VS ARIF, RAMAI KECEWA, PERTARUNGAN BUKU DGN RUAS? ~ Ref Malaysiakini

Ada media yang cuba menyamakan ketokohan Anwar dengan Arif apabila menyatakan pertembungan tersebut adalah buku dengan ruas? Pada pandangan peribadi saya BN sebenarnya ketiadaan calon yang benar-benar setanding dengan Anwar sehingga terpaksa mengambil Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Seberang Jaya untuk bertanding kerusi parlimen ini.

Jarang sekali BN akan menamakan ADUN yang sedang masih menyandang jawatan tersebut untuk bertanding dalam pilihanraya kecil Parlimen. Ini membuktikan bahawa BN memang ketandusan calon yang sesuai.

Siapa Arif Shah jika hendak dibandingkan dengan Anwar yang berpengalaman luas dalam pentandbiran kerajaan, NGO, gerakan pelajar malah terkenal di seluruh dunia. Anwar tidak perlu diperkenalkan kepada masyarakat Permatang Pauh dan seluruh negara, manakala Arif bukanlah nama besar dalam Umno Pulau Pinang sendiri.

Arif sendiri hampir kecundang pada Pilihanraya Umum lalu di kerusi DUN Seberang Jaya apabila hanya menang dengan majoriti 533 kepada calon kurang ternama PKR, Ramli Bulat.

Pemilihan Arif benar-benar mengecewakan Imam Pencen Pirdaus, Ahmad Saad dan Ezam Mohd Nor.

Nampak jelas berlaku perebutan dalam pemilihan calon pilihanraya kecil kali ini apabila sebaik sahaja namanya diumumkan sebagai calon oleh ALNajib semalam, Arif, yang duduk di barisan belakang di pentas utama, bangun dari kerusinya lalu menerpa ke arah Abdul Jalil yang duduk sebaris dengan Najib di hadapannya, lalu memeluk beliau sambil menitiskan air mata. Selepas itu, Pirdaus dilihat mara ke arahnya dan turut memeluk beliau sebelum Ariff mengangkat tangan Abdul Jalil dan Pirdaus sebagai tanda bekerjasama dan persefahaman antara mereka.

Sementara seorang lagi yang teringin untuk bertanding iaitu Bekas Timbalan Ketua Bahagian Umno Permatang Pauh, Ahmad Saad juga kempunan untuk bertanding. Beliau dilihat cuba melobi di saat akhir apabila membuat dakwaan bahawa pengundi di kampung-kampung mahukan beliau bertanding sebagai calon dalam pilihanraya kecil parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos ini.

Menurutnya orang kampung bercakap mereka mahukan saya. Ini bancian yang mereka buat. Beliau juga mendakwa tahu akan hal tersebut kerana orang kampung yang bercakap

Ahmad juga berkata bukan (hanya) satu kajian tetapi beberapa kajian yang mereka buat dan fakta itu bermakna mereka mahukan beliau bertanding.

Ahmad yang juga merupakan ketua Umno cawangan Kampung Bukit Indera Muda berkata, beliau tidak menyuruh orang kampung berbuat demikian tetapi sebaiknya mereka membuatnya sendiri.

Ramai pemerhati berpendapat Ahmad yang pernah menjadi penyokong kuat Anwar kemungkinan besar akan memberik sokongan kepada Anwar dalam keadaan senyap kerana memprotes tindakan pucuk pimpinan Umno tidak memilih beliau.

Penamaan calon bagi pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh akan diadakan pada 16 Ogos dan pengundian akan dilansungkan pada 26 Ogos.

Pemerhati politik menjangkakan Anwar akan menang tetapi dengan majoriti yang lebih kecil kerana kemungkinan jumlah pengundi yang akan membuang undi jauh berkurangan berbanding pilihanraya umum lalu.

Comments

Vito Naqib said…
seharusnya si penulis mengkaji latar belakang calon kali ini..rasanya tidak salah untuk memilih calon yang juga seorang adun.hal ini tidak menggambarkan bahawa BN sudah ketandusan calon.Politik adalah medan dimana rakyat memilih pemimpin yang mereka senangi dan kenali.seharusnya penulis mengkaji siapa ARIF SHAH di pmtg pauh..ini kerana YB merupakan seorang yang sangat mesra raskyat jika dibandingkan dengan YB yang lain yang hanya bercita-cita untuk melepaskan si suami dan membohongi undi rakyat semata-mata kerana perjuangan kepentingan sendiri.kepentingan perpaduan kaum,orang melayu dan ekonomi masyarakat tidak dipedulikan lagi semata-mata kerana mengejar "jalan ke putrajaya"...apa yang lebih buruk adalah kerana sanggup melibatkan orang luar dan anatara negara yang paling dibenci diseluruh dunia yakni negara bayangan yahudi "amerika".jika DAP dengan perjuangan malaysia for malaysian dan PAS dengan negara islam ....keadilan tidak dilihat mempunyai agenda yang tetap.kengkadang terasa malu utk mengakui aku penyokong [O]..isu basi sahaja dimainkan.janji kepada orang gelugor untuk memberikan mangkuk tandas,wang poket kpd orang miskin dan penurunan harga tol belum tertunai perkara lain pula dijanjikan...penulis seharusnya berfikir sebelum menulis ,ini kerana fakta yang salah kadang -kadang boleh menampakkan kebodohan kita sendiri..fikirkanlah untuk semua rakyat Malaysia ,,,pilih yang terbaik untuk negara tetapi bukan yang mempunyai agenda tersendiri..salam...