PMTG PAUH : ANWAR AKAN HANTAR BAJU DAN SONGKOKNYA BERTANDING ~ Ref Malaysiakini

Sudah hampir pasti Anwar akan menghantar baju dan songkoknya sahaja yang akan bertanding pada Pilihanraya Kecil Permatang Pauh. Ini kerana beliau akan dihadapkan ke mahkamah jam 10.00 pagi esok.

Anwar akan dituduh meliwat Saiful Bukhari Azlan, Hakim akan menetapkan tarikh perbicaraan mengikut budi bicaranya. Apa yang pasti Hakim sudah tentu tidak akan membenarkan ikat jamin dan Anwar akan merengkok dalam tahanan sehinggalah hukuman dijatuhkan kelak.

Ini bermakna pada penamaan calon 16 Ogos sehinggalah ke hari pengundian pada 26 Ogos ini Anwar akan diwakili oleh songkok dan baju melayunya sahaja. Seperti yang pernah berlaku di dalam pilihanraya-pilihanraya sebelum ini bagi calon-calon yang menjadi tahanan,hanya gambar songkok atau baju sahaja yang dibenar untuk dipamerkan di dalam poster calon (kalau saya tidak silap).

Maka semasa kempen nanti, BN akan memainkan isu liwat dan isu calon dalam tahanan sebagai senjata untuk mengubah minda pengundi. Sudah tentu mereka akan menayangkan filem-filem dan CD-CD yang sudah dimanipulasi untuk menyakinkan pengundi bahawa Anwar memang bersalah.

Selain itu BN juga akan cuba menimbulkan isu bahawa jika Anwar menang rakyat Permatang Pauh akan rugi kerana wakil rakyat mereka tidak dapat berkhidmat kerana berada di dalam penjara.

Maka jentera Pakatan Rakyat mesti bersedia untuk menangkis serangan BN yang sudah tentu tidak menghiraukan dosa dan pahala serta etika semasa berkempen. BN sudah semestinya akan menggunakan senjata tradisional mereka iaitu media, wang ringgit, projek segera, pembangunan, samseng dan sebagainya.

Namun BN kena ingat bahawa rakyat sudah matang dan cerdik dalam membaca strategi dan mainan politik BN. Walaupun Anwar ditahan saya yakin rakyat akan tetap memberikan sokongan kepada Anwar lebih-lebih dalam saat Anwar dianiaya seperti sekarang. Sudah pasti undi simpati akan melonjak berbanding dengan pilihanraya umum 2008.

Selamat Berjuang kepada semua penyokong Pakatan Rakyat. Pastikan kita akan menemui semua pengundi Permatang Pauh untuk menerangkan kepada mereka bahawa keputusan Pilihanraya Permatang Pauh sangat penting bukan hanya kepada mereka bahkan kepada seluruh rakyat. Kemenangan Anwar dengan majoriti yang lebih besar kali ini sudah tentu akan merubah landskap politik tanahair.

Comments