PELIK TAPI BENAR : DADAH BOLEH HILANG DALAM BALAI POLIS ~ Ref Malaysiakini

Mungkin kerana terlampau sibuk memikirkan bagaimana hendak memantau ceramah pembangkang dan membuat 'road block' di jalan-jalan menghala ke program pembangkang, pasukan Polis terlepas pandang sehingga banyak jenayah berlaku.
Malah barang yang tidak bernyawa di dalam Balai Polis pun boleh hilang. Mana perginya pengawal dan pegawai Polis yang bertugas menjaga balai. Kalau barang dalam balai boleh hilang dan lesap, apatah lagi barang yang tidak 'duduk' di dalam balai Polis.
Satu kes yang pelik berlaku sehari dua ini di Johor apabila berlakunya kehilangan sebahagian dadah rampasan jenis syabu dari bilik bahan bukti itu yang menjadi bahan bukti kes rampasan dadah bernilai RM48 juta, Mac lepas. Ianya disahkan sendiri oleh Ketua Polis Johor Mohd Mokhtar Mohd Shariff.
Apa nak jadi, apa nak jadi barang bukti dah 'cabut lari'?
Saya rasa inilah akibatnya kalau Polis sudah hilang fokus dan hala tuju. Banyak masa dan tenaga Polis sekarang ini digunakan untuk memantau kegiatan pembangkang dan pimpinannya. Akhirnya jenayah semakin meningkat dan membimbangkan.
Buktinya Ketua Polis Perlis, Ghazali Mohd Amin mendedahkan bahawa kes rogol meningkat sehingga lebih 85 peratus bagi tempoh tujuh bulan pertama tahun ini di Perlis, khususnya peningkatan ketara kes rogol bawah umur yang katanya amat membimbangkan.

Comments