PAK LAH PERASAN DIRI SENDIRI HEBAT ~ Ref Malaysiakini

Pak Lah terus mempertahankan bahawa BN masih kuat dan gagah walaupun telah dua kali dimalukan dalam masa 5 bulan. Pertama pada 8 Mac lalu dan kedua pada dua hari lepas. Inilah sebenarnya kelemahan Pak Lah, seorang pemimpin yang lembap dan lemah dalam membuat pembacaan politik sehingga syok sendiri.

Rakyat jelas memberikan isyarat bahawa zaman kepimpinan beliau sudah berakhir, namun beliau tetap berdegil ingin meneruskan tugasnya sebagai Perdana Menteri. Pelbagai masalah besar yang gagal ditangani beliau sebenarnya membuatkan rakyat muak dan jelak dengan BN. Antaranya kegagalan beliau menyediakan persekitaran kehidupan yang kondusif kepada rakyat adalah faktor utama penolakan rakyat. Bagaimana rakyat ingin hidup aman jika harga minyak dan barangan terus menghimpit kehidupan mereka. Ditambah pula dengan kos perkhidmatan lain yang juga beriringan meningkat bersama-sama dengan kenaikan harga minyak dan barangan.

Rakyat juga terus dibentangkan dengan fitnah jijik dalam kes liwat Anwar Ibrahim, sedangkan sepatutnya Pak Lah menangani isu ini dari awal lagi supaya ianya tidak memalukan negara buat kali yang kedua.

Selain itu Pak Lah terus membiarkan negara menjadi negara Polis dengan meneruskan akta drakonian ISA, OSA, AUKU, Akta Polis dan lain-lain. Rakyat Malaysia seolah-olah tinggal di dalam negara kuku besi yang tidak bebas dan terbelenggu dengan pelbagai akta yang bila-bila masa boleh dipergunakan untuk menangkap sesiapa sahaja tanpa bicara. Malah kewujudan Suhakam sebagai suruhanjaya yang menjaga Hak Asasi Manusia hanyalah ibarat 'make up' sahaja.

Pak Lah juga gagal memulihkan kredibiliti dan imej SPR yang tercalar teruk sehingga tidak lagi dipercayai 100 % oleh rakyat. SPR terus mendapat kritikan dari dalam dan luar negara sebagai badan yang jelas berpihak kepada Kerajaan BN.

Kedudukan ekonomi negara yang terus merosot sehingga indeks BSKL menjunam dari 1,400 mata kepada kurang dari 1,100 sekarang juga menjadi indikator yang menakutkan rakyat. Rakyat gerun dengan prestasi ekonomi yang kian teruk tetapi Pak Lah terus tersenyum tanpa menunjukkan rasa bimbang.

Banyaklah faktor yang menyebabkan kepimpinan Pak Lah ditolak secara total terutamanya oleh rakyat di Semenanjung Malaysia sehingga 5 buah negeri ditakluk oleh Pakatan Rakyat.

Malangnya Pak Lah terus perasan bahawa dirinya hebat. Hari ini beliau cuba memujuk hatinya remuk dengan kekalahan BN di Permatan Pauh dengan membuat kenyataan bahawa kekuatan Barisan Nasional (BN) di semua peringkat tidak sekali-kali terjejas.

Imam Hadhari itu menegaskan, walaupun kekalahan calon BN adalah sesuatu yang perlu diberi perhatian, namun ia bukan sampai ke suatu tahap yang membimbangkan kerana kemenangan PKR tidak boleh diterjemahkan sebagai sesuatu yang akan berlaku di kawasan Parlimen lain.

Itulah Pak Lah seorang pemimpin mudah syok sendiri dan percaya dengan pandangan dan bodekan orang bawahannya yang sentiasa mengambil kesempatan dari ketidakcerdikan dirinya.

Tidak syak lagi selepas ini Pak Lah akan terus dipermainkan oleh menantu dan orang bawahannya. Akan tetapi jika Pak Lah terus tidur saya yakin akan adanya pemimpin Umno yang mengambil kesempatan dari kelenaan Pak Lah untuk menghukumnya pada pemilihan Umno yang sedang rancak sekarang.

Kita juga berharap Pak Lah terus tidur lena, bila sedar nanti dirinya sudah berada di barisan pembangkang di dalam parlimen. Ketika itu mungkin barulah menggesek-gesek matanya antara percaya dan tidak percaya bahawa beliau berada di barisan pembangkang kerana BN sudah menjadi pembangkang. Ini bukan mustahil kerana perancangan Anwar sudah berjaya di 'step' iaitu menjadi Ketua Pembangkang hari ini.

Kita tunggu dan lihat sahaja apa episod seterusnya yang kian menarik.

Comments