MRR2 : SIAPA YANG BERTANGGUNGJAWAB KALAU NYAWA TERKORBAN AKIBAT MRR2 RUNTUH? ~ Ref Malaysiakini

Jabatan Kerja Raya memberi jaminan bahawa MRR2 yang telah dua kali retak adalah selamat digunakan. Namun jaminan ini tidak dipercayai 1005 oleh pengguna jalanraya yang sering melalui MRR2 sebelum ini.
Siapa yang tidak risau apabila MRR2 ini sudah kali retak. Sudah tentu kawan-kawan kita yang melaluinya berasa ngeri untuk menggunakannya. Macam-macam perkara buruk mungkin bermain di dalam kotak fikiran mereka.
Semalam Timbalan Ketua Pengarah Kerja Raya I Datuk Ir Mohamad Husin berkata , pengguna Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) tidak perlu bimbang menggunakannya kerana strukturnya masih utuh.
"JKR ingin mengesahkan struktur jejambat MRR2 itu selamat digunakan," katanya dalam satu kenyataan.
"Tiada keretakan baru dilaporkan atau keretakan lama yang timbul semula seperti yang dilaporkan sebelum ini," katanya, lapor Bernama.
"Kontraktor akan memulakan kerja awal untuk memperbaiki retakan lekang di tiang sambut 28 di MRR2 esok."
Saya mendoakan MRR2 akan tetap kukuh sebagaimana yang dinyatakan oleh Mohamad Husin. Kita tidak sanggup melihat tragedi yang tidak diingini berlaku keatas kawan-kawan yang menggunakannya.

Namun saya ingin mengulangi sekali lagi agar siasatan menyeluruh dilakukan oleh Badan Bebas bagi mengenalpasti punca kerosakan dan juga melaporkan kepada BPR dan rakyat Malaysia jika ada sebarang unsur penyelewengan dalam pemberian tender pembinaan, khidmat nasihat dan pembaikian MRR2.
Kita tidak mahu ratusan juta duit rakyat lebur begitu sahaja.

Comments