MERDEKA DI DALAM KURUNGAN ~ Ref Malaysiakini

Besok sekali lagi rakyat Malaysia akan menyambut kemerdekaan buat kali ke 51. Umur 51tahun kalau kita ibaratkan seorang manusia, sudah tentu orang itu sudah matang. Mungkin sudah mempunyai ramai cucu.

Namun kematangan itu tidak ada pada pemimpin negara dan pentadbiran negara yang sudah berumur 51 tahun ini. Mereka masih berminda kelas kedua serta ketinggalan zaman. Sifat tamakkan kuasa, mabuk kuasa dan tidak mahu mengakui kesalahan sendiri menyebabkan negara terus ketinggalan di dalam banyak segi di persada antarabangsa.

Kerajaan pimpinan Parti Dacing Senget (PDS) terus menerus mengamalkan sistem pemerintahan ala drakonian apabila mengekalkan dan mengukuhkan lagi akta-akta zalim seperti ISA, OSA, AUKU, Akta Polis yang jelas mengurung rakyat yang merdeka. Rakyat boleh ditangkap dan dipenjarakan tanpa bicara. Rakyat boleh dihukum dibawah akta rahsia rasmi jika membocorkan maklumat yang diklasifikasikan sebagai rahsia kerajaan. Mahasiswa terus dikurung dibawah akta lapuk AUKU yang jelas membantutkan keintelektualan mereka.

Sistem politik federalisme yang kononnya diamalkan oleh kerajaan PDS hanya khabar dari rupa. Kerajaan Negeri-negeri Pakatan RAkyat (PR) yang dipilih rakyat terus dihukum tanpa sebab. Banyak peruntukan dan program yang dijalankan oleh kerajaan pusat pimpinan PDS menkesampingkan kerajaan negeri PR ini. Apa erti merdeka kalau minda pimpinan negara tidak merdeka.

Rakyat terus dikonkong dari bercakap secara bebas. Program-program percambahan minda seperti ceramah, forum, diskusi sering mendapat gangguan dari pihak Polis atas alasan keselamatan padahal sebenarnya ia adalah untuk kepentingan PDS.

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) terus menjadi kuda tunggangan PDS dalam usaha mengekalkan kuasa mereka. SPR yang diletakkan di bawah Perdana Menteri terus dilacurkan PDS pada setiap kali pilihanraya walaupun negara sudah merdeka 51 tahun.

Surah an Nisa ayat ke 58-59:

"Sesungguhnya Allah memerintah supaya kamu menunaikan amanah kepada ahlinya dan apabila kamu menjalankan hukum di kalangan manusia hendaklah melaksanakan hukum itu dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar lagi sentiasa melihat . Wahai orang-orang yamng beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul dan ulil amri (orang-orang yang mengendalikan urusan yang terdiri daripada pemimpin dan ulamak). maka jika sekiranya kamu bertelingkah dalam apa-apa perkara, hendaklah kamu kembalikan penyelesaiannya kepada Allah (al Quran) dan Rasul (as Sunnah), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. Itulah sebaik-baik dan lebih elok penyelesaiannya."


Selamat Menyambut Merdeka. Merdekakan negara dari Kerajaan PDS.

Comments