MENGAPA ISU MEMELUK ISLAM YANG DIPILIH? ~ Ref Malaysiakini

Saya merasa pelik dan hairan mengapa Majlis Peguam begitu bersungguh-sungguh ingin membincangkan isu memeluk Islam sedangkan isu adalah sensitif. Masih banyak isu lain yang boleh dibincangkan dan lebih mencakup semua golongan di Malaysia.
Bukankah Majlis Peguam faham dan sedar bahawa isu ini sudah tentu mendapat bantahan dari umat Islam yang menjadi penduduk majoriti di Malaysia. Malah semua rakyat Malaysia faham dan bersetuju dengan perlembagaan negara yang telah diterimapakai sejak merdeka. Mengapa Majlis Peguam tetap berdegil?
Di sekeliling banyak lagi isu lain yang boleh dibincangkan antaranya isu rasuah, isu diskriminasi politik, isu penyelewengan SPR, isu kezaliman ISA dan sebagainya. Bukankah isu ini lebih mencakup kebajikan dan kedaulatan rakyat Malaysia berbanding isu memeluk Islam yang sememangnya tidak menjadi masalah sejak lama.
Masalah yang ujud berkenaan kes-kes berkaitan dengan perebutan jenazah keluarga yang memeluk Islam sebenarnya di sebabkan ketidapatuhan keluarga terbabit terhadap undang-undang negara. Mereka juga sebenarnya tidak berlapang dada dan tidak mahu menerima kenyataan bahawa ahli keluarga mereka telah memeluk Islam.
Tidak semua kes-kes tersebut memihak kepada Islam. Bukankah dalam Kes Nyonya Tahir jenazahnya dikembalikan kepada keluarganya untuk dikebumikan bukan dengan cara Islam. Mahkamah Syariah sendiri sebenarnya sangat berhati-hati dalam memutuskan samada seseorang itu beragama Islam atau tidak. Jika keluarga si mati berjaya menunjukkan bukti sahih yang si mati tidak pernah memeluk Islam maka sudah pasti jenazah si mati akan dipulangkan kepada keluarganya. Jadi mengapa Majlis Peguam beriya-iya mahu membincangkan kes ini? Lebih malang lagi Majlis Peguam juga tidak memanggil individu-individu yang benar-benar berautoriti untuk membicarakan isu ini dari segi perundangan Islam. Bukankah ini 'bias' namanya.
Sepatutnya Majlis Peguam memanggil wakil-wakil dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) atau Mufti-mufti untuk turut sama menjadi ahli panel dalam program. Malah wakil Persatuan Peguam Muslim juga tidak dipanggil. Adilkah ini?
Saya mencadangkan kepada Majlis Peguam supaya jika benar mereka ikhlas untuk membincangkan isu ini maka mereka mesti mengambil pandangan dari JAKIM, Mufti atau individu-individu berautoriti sebelum ia dianjurkan. Pandangan parti-parti politik Islam juga harus diambilkira.
Hari ini terbukti umat Islam sangat marah dengan tindakan Majlis Peguam menganjurkan Forum Memeluk Islam. Media melaporkan bahawa seramai 500 orang sedang berkumpul di depan bangunan Majlis Peguam sejak awal pagi kerana membantah penganjuran forum awam memeluk Islam anjuran majlis tersebut.Pada masa yang sama kelihatan kira-kira 80 anggota polis ditempat di situ bagi mengawal orang ramai. Manakala kenderaan polis turut diletakkan di hadapan bangunan tersebut.
Ketika berucap kepada orang ramai, Naib Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) yang cenderung pada Umno, Jais Abdul Karim berkata, mereka membantah penganjuran forum tersebut kerana ia mencabar hak istimewa orang Melayu dan agama Islam.Sepatutnya, kata beliau, forum itu diadakan secara tertutup.Katanya, ia kerana terbukti program anjuran Majlis Peguam sebelum ini, gagal menghalang peserta daripada mempertikaikan hak orang istimewa orang Melayu dan agama Islam.Mereka yang menyertai perhimpunan pagi ini adalah terdiri daripada wakil-wakil 29 badan NGO Islam.

Pakatan Rakyat

Mereka melaungkan "Hancur Bar Council", "Hidup Islam" dan "Batalkan Forum".Mereka turut membawa sepanduk yang berbunyi "Jangan cabar Islam', “Jangan cetuskan kemarahan umat Islam demi keharmonian umat Islam", "Awas Persatuan Peguam, jangan bermain api" dan "Menjunjung keadilan, menyanggah kezaliman".

Turut kelihatan ialah pemimpin parti-parti komponen Pakatan Rakyat.Mereka ialah Ketua Dewan Pemuda PAS, Salahuddin Ayub. Manakala pemimpin PKR yang kelihatan di situ ialah dua ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Badrul Amin Baharum dan Latheefa Koya.Ketika itu, forum tersebut sedang berlangsung di dalam bangunan dan telah dirasmikan oleh Presiden Majlis Peguam, Datuk S. Ambiga.

Antara ahli panel yang dijadual bercakap di forum tersebut ialah Pengarah Pusat Undang-undang Syariah dan Sains Politik, Institut Kefahamam Islam, Dr Wan Azhar Wan Ahmad dan peguam Syarie, Mohd Haniff Khatri Abdullah.

Tarik diri
Mohd Haniff mewakili Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dalam kes R Subashini. Yang lainnya ialah peguam K Shanmuga dan Ravi Nekoo, yang masing-masing mewakili Subashini dan S Shamala.Bagaimanapun, seorang ahli panel - bekas hakim Syariah dan kini menjadi pegawai pendakwaraya Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan - telah menarik diri.

Salahuddin yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian turut berucap di perhimpunan bantahan tersebut.

"Kita dicabar di bawah Seksyen 121 (A). Mereka tahu undang-undang, tetapi mahu mencabar agama Islam."Kalau mereka hendak tahu (tentang) Islam, mereka boleh jumpa pegawai Jakim," katanya.Manakala Badrul Amin berkata: "Jika orang tidak ganggu agama orang lain, kita akan akan hidup aman.

Polis berunding
"Kita tidak ganggu agama Kristian, agama Hindu dan Buddha dan kita meminta jangan menghasut rakyat dengan isu agama," tambahnya.Sehingga jam 9.30 pagi ini, jumlah orang ramai yang datang menyertai perhimpunan bantahan tersebut telah bertambah kepada 500 orang.

Kira-kira jam 9.31 pagi, wakil NGO terbabit sedang berunding dengan Ketua Polis Dang Wangi, ACP Dzulkarnian Abdul Rahman.

Sebelum itu, seorang peserta mengatakan, jika forum tersebut tidak dihentikan, mereka akan merempuh masuk untuk menghentikan.

Kira-kira jam 9.35 tadi, seorang peserta memberitahu melalui pembesar suara bahawa mereka memberi masa sehingga jam 9.45 pagi supaya forum tersebut dihentikan.Jika tidak, katanya, mereka akan masuk meminta peserta forum itu menghentikannya pada jam 10 pagi.Rundingan dengan ACP Dzulkarnian tadi disertai oleh tiga wakil NGO dan Salahuddin Ayub.

Menurut laporan, antara NGO yang hadir ialah Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Jawatankuasa Penyelaras Perikatan NGO Islam (ACCIN), Persatuan Al-Hidayah, Belia Perkim, Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia, Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA), Persatuan Al-Hunafa dan Persatuan Darul Fitrah Malaysia.

Turut sama ialah Persatuan Kebajikan Dakwah dan Islamiah (Pekida), Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia, Persatuan Seruan Islam Wilayah Persekutuan dan Selangor, Persatuan Ulama Malaysia, Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia, Yayasan Kerjaya Malaysia, Kelab Cinta Malaysia, Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) dan Persatuan Penjaja Kecil Wilayah Persekutuan.

Comments

Malaysia said…
"MENGAPA ISU MEMELUK ISLAM YANG DIPILIH? ~ Ref Malaysiakini"

Sebab..Ternak babi diSelangor orang melayu senyap je..
Hina azan subuh orang Melayu senyap je..
Bina surau baru..India Hindraf protes..Orang Melayu senyap jeeerr..

DAn mereka cuba ingin menguji sejauh manakah tahap api kemarahan orang Islam diMalaysia..
Dan dimasa akan datang mereka tentu menguji lagi..
Fikir-fikirkanlah...

Lihat kabinet Bayangan Kulasegaran pun cukuplah..Letak Menteri hal ehwal agama pun India...
Could be it a plan to break up Pakatan Rakyat?

If they keep on bringing up religious issues which is sensitive to all, will they break up Pakatan Rakyat?

Is the Bar Council a 'tool' used for this objective,also we must ask?
amoker said…
And your PAS and PKR must behave so Islamic in handling this? Am trully disappointed that i voted for PAS and your reasoning fall short. If Malays are angry, what about other races in Malaysia? We are Malaysians yet you only want to talk about Malays. If Indian - hindraff terrorist. Chinese- pig. To me, this is an issue of justice. If PAS is indeed an islamic party, it should transcent race and look at this from a point of justice. What a sad reflection of your religion.
Unknown said…
writing in response to 'amoker'

you are so short sighted, so you say you regret voting PAS, what was your alternative then? Its almost certain the competing candidate would have been UMNO.

And you think UMNO acted any differently this morning? They were worse!!!! They were the ones who barged into the forum okay. So you think voting for UMNO is better????

Think before you speak.
amoker said…
Lee, i would not vote for either PAS or UMNO then. I agree with your frustration and would not fall to UMNO's trap. NOt like PAS who secretly fall for the trap and then got caught in demonstrating. See, the MSM did not report UMNO's 'Malay NGO' but highlighted both PAS and PKR.

And i tot PAS people will be more responsible because they fear God. Instead, it is more evident that they are more interested in their own needs.
Unknown said…
The problem is when a non muslim converts to Islam, s/he is welcome by JAKIM. But when a muslim converts to other religion, his/her action is punishable. Is this fair?