MEMALUKAN PARLIMEN BOCOR LAGI ~ Ref Malaysiakini

Ada jejambat, jejambat bocor (MRR2); ada parlimen,parlimen bocor; ada projek, projek tiris. Apa nak jadi dengan Malaysia ini. Bukan sahaja projek tiris, bangunan yang ada pun bocor. Bangunan yang bocor pun bukan calang-calang bangunan, Bangunan Parlimen pulak tu. Malah ini bukan kali pertama bocor dah beberapa kali. Sungguh memalukan. Bangunan yang mulia yang menjadi tempat menggubal undang-undang dan perbincangan untuk memastikan kesejahteraan negara boleh bocor.

Hari ini kita dimalukan sekali lagi apabila dilaporkan bahawa bilik media bocor akibat hujan lebat. Kebocoran ini menyebabkan 3 peti televisyen rosak.

Persoalannya bagaimana bangunan ini boleh bocor sedangkan kos yang tinggi telah digunakan untuk membaikinya.

Menteri Kerja Raya dan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab kepada pembaikian bangunan ini mesti memberikan laporan, sebab musabab kebocorannya serta apakah langkah yang akan diambil untuk mengelakkan perkara ini berulang.

Siasatan menyeluruh mesti dilakukan terhadap proses pembaikian ini bermula dari pemberian tender, pembelian barangan untuk kerja-kerja pembaikian, spesifikasi pembaikian, pemeriksaaan dan sebagainya. Hasil siasatan ini mesti dibentangkan kepada umum. Jika berlaku sebarang penyelewengan maka pihak terbabit mesti dibawa ke muka pengadilan.

Maka benarlah kata-kata Bekas Menteri Kerja Raya bahawa "kalu lain urang jaga ni kementerian, you ingat tarak bocor ka".

The parliament sitting today is however not interrupted by the incident.

Comments