MANUSIA KEJAM ASYIK BERGADUH DAN BERBUNUHAN ~ Ref Malaysiakini

Tidak ada sedikitkah perasaan kasihan belas, tolak ansur dan berlapang dada di dalam hati manusia sehingga asyik mahu bergaduh dan berbunuh-bunuhan.?

Di Palestin, Lubnan, Filiphina, Kashmir dan lain-lain manusia asyik berperang dan tidak henti-henti berbunuhan sesama mereka.

Terbaru Rusia diberitakan menghantar 6,000 askar tambahan ke Georgia melalui jalan darat dan 4,000 lagi dengan kapal sebagai persiapan untuk menggempur wilayah bekas Kesatuan Soviet itu.

Ketua Jabatan Penerangan Kementerian Dalam Negeri Georgia, Shota Utiashvili berkata, Rusia menghantar askar tambahan itu beberapa jam lalu setelah menawan South Ossetia semalam.

Katanya, pesawat pejuang Rusia turut mengebom sebuah lapangan terbang tentera di luar bandar ini awal hari ini menyebabkan berlaku letupan kuat yang menggegarkan ibu negara Georgia itu.

Utiashvili berkata, tiga butir bom digugurkan ke atas lapangan terbang tentera milik kilang Tbilaviastroi, yang mengeluarkan jet pejuang Sukhoi Su-25 sejak zaman Kesatuan Soviet.

Sejak perang antara Georgia-Rusia itu meletus pada Jumaat lalu, seramai 2,000 telah terbunuh dan 30,000 yang lain menjadi pelarian.

Utiashvili juga berkata, Rusia telah memulakan operasi ketenteraan untuk menyerang gaung Kodori dalam wilayah Abkhazia, tetapi dinafikan oleh pihak Rusia.

Sementara itu, pihak pemisah di Abkhazia berkata, mereka telah menghantar 1,000 tentera ke kawasan itu yang dikawal oleh tentera Georgia sebagai kawasan strategik menghadap Laut Hitam.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang mempunyai pasukan pemantau antarabangsa di kawasan itu memberi amaran kemungkinan berlaku pertempuran kedua di barisan hadapan antara tentera Georgia dan Rusia.

“Operasi ketenteraan Rusia telah bermula. Pemindahan penduduk sedang dilakukan,” kata jurucakap kerajaan Raul Kiria.

Sementara itu, pihak pemisah Abkhazia mengisytiharkan wilayah itu diletakkan dalam keadaan berperang.

Abkhazia seperti South Ossetia telah keluar daripada pentadbiran Georgia pada awal tahun 1990-an.

Mengapa manusia begitu kejam dan rakus membunuh manusia lain tidak kira bayi, kanak-kanak, orang tua dan lain-lain. Sampai bilakan kekejaman ini akan berakhir. Namun saya yakin ianya tidak akan berakhir kerana fitrah manusia memang gila kuasa, tamakkan harta dan seribu satu macam sifat buruk dan keji yang dipunyai manusia.

Hanya hari kiamat sahajalah menjadi titik tolak berhentinya kekejaman manusia. Yang pasti manusia yang kejam ini akan menerima hukuman Allah di hari yang dinyatakan oleh Allah "HARI YANG TIDAK BERGUNA LAGI HARTA DAN ANAK PINAK DI SISI ALLAH, KECUALI HATI YANG SEJAHTERA".

Comments

Nostradamus said…
Q16. All Malaysians and the world can be converted to a single culture, religion, race in future. (Fact or Fiction)
Semua rakyat Malaysia dan sedunia boleh diubahkan kepada suatu kebudayaan, ugama dan bangsa pada masa hadapan. (Fakta atau Rekaan)


Q34. All Westerners are corrupted and evil. (True or False)
Semua orang Barat adalah korup dan jahat. (Betul atau Salah)

Q42. War is inevitable between Malaysia and it’s Asean partners. (Fact or Fiction)
Perang antara Malaysia dan sekutu Asean tidak dapat dielakkan. (Fakta atau Rekaan)