KONSERT AVRIL : KEMENTERIAN DAN PUSPAL TIDAK SENSITIF ~ Ref Malaysiakini

Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan dan Pusat Setempat Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal) jelas tidak sensitif dengan kedatangan bulan Ramadhan yang akan disambut Isnin ini apabila membenarkan konsert penyanyi punk pop Avril Lavigne diadakan pada malam ini.

Dalam keadaan orang Islam akan menyambut bulan yang mulia iaitu Ramadhan Al Mubaraq kementerian dan Puspal langsung tidak mengambil kira bantahan dan rungutan umat Islam yang tidak bersetuju dengan penganjuran konsert penyanyi ini yang sudah tentu memakai pakaian yang tidak menutup aurat dan ketat di sana sini.

Bantahan demi bantahan yang di hantar oleh Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan dan Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) kepada kementerian dan Puspal seperti dibakulsampahkan apabila konsert terus dibenarkan.

Sebelum ini kementerian bercadang menangguhkannya ke suatu tarikh lain, bagaimanapun kementerian berkenaan mengambil sikap meneruskan semula rancangan asal persembahan itu, yang dijadual jam 9 malam 29 Ogos, hujung minggu lalu. Mengapa kementerian membenarkannya semula? Jawapannya hanya boleh dijawab oleh Menteri berkenaan iaitu Shafei Apdal (Shafei Al Hadhari bukan Imam Shafei yang dicari Pak Lah).

Saya secara peribadi tidak membantah konsert nyanyian tetapi ianya mestilah mengikut batas-batas agama di mana penyanyi tidak membuka aurat, tiada percampuran lelaki dan wanita, tidak melalaikan, tidak menganggu masa solat, tidak menganggu ketenteraman awam, tidak menggalakkan remaja berfoya-foya dan sebagainya). Islam sendiri tidak mengHARAMkan hiburan tetapi hiburan mestilah dalam ruang lingkup yang dibenarkan oleh Islam.

Kerajaan Kelantan umpamanya telah membuktikan bahawa hiburan dan kesenian dibolehkan di mana banyak sekali acara kesenian dianjurkan di Kelantan.

Saya menyokong tindakan yang diambil oleh Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan dan Selangor yang akan mengadakan Solat Hajat di depan Pintu Masuk Stadium Merdeka tempat konsert ini diadakan.

Menurut Ketua Dewan Pemuda Wilayah Persekutuan, Kamaruzzaman Mohamad tujuan solat hajat itu bukan untuk menghalang pengunjung ke konsert tersebut tetapi untuk menunjukkan syiar sembahyang dalam Islam. Mereka juga dijangka akan mengedarkan risalah yang memuatkan ayat-ayat al-Quran, hadis dan nasihat ulama. Dijangkakan 500 ahli pemuda akan hadir untuk menunaikan solat hajat tersebut malam ini. Unit Amal juga akan diarah untuk mengawal keadaan.

Comments

siewkhim said…
Why are we so concerned about this canadian bitch's consert. It has no fucking value whatsover to any of us.
Cow Sense said…
So ? one can choose not to go and see the concert Rite ?

Bottomline is .. let the people who Buy the ticket to decide la ... :)