MALAYSIA NEGARA MAJU?? KES MAHKAMAH TERTUNGGAK BERLAMBAK-LAMBAK - Ref Malaysiakini

Malaysia dikatakan akan mencapai status negara maju. Serba serbi maju pada tahun 2020. Namun saya sangsi dengan fakta tersebut kerana melihat kepada segala segi sebenarnya Malaysia jauh tersasar dari kemajuan dalam erti kata sebenar.

Hanya mengambil perkara asas saya rasa kerajaan perlu mengambil langkah drastik untuk memperbaikinya agar nanti kita tidak ditertawakan oleh orang luar. Seperti kata pepatah 'Angkat Bakul Sendiri'.

Pertamanya dari segi Demokrasi. Sistem Demokrasi di Malaysia ini saya yakin 50 tahun mundur dari sistem demokrasi sebenar malah jauh lebih terkebelakang jika kita bandingkan dengan negara jiran seperti Thailand dan Indonesia. Apa tidaknya Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) masih dikongkong oleh pemerintah, BPR 'sujud' pada pemerintah, Polis jadi seolah-olah 'parti komponen' pemerintah dan macam-macam lagi.

Selain itu sistem federalisme negara juga tidak diamalkan dengan telus dan adil. Negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat dianaktirikan dari semua segi termasuk bantuan perka pita, geran dan sebagainya.

Semalam kita juga dikejutkan dengan 'pembukaan pekung' kita sendiri apabila dilaporkan terdapat 10,000 kes tertunggak melibatkan rayuan jenayah dan sivil yang bertimbun-timbun sejak 10 tahun lalu.

Baru semalam Mahkamah Rayuan buat pertama kali mencatat sejarah apabila menubuhkan satu panel khas bagi mempercepatkan penyelesaian kes-kes tersebut. Mengapa sebelum ini ia tidak ditubuhkan????? Tindakan yang lambat dan pasif tidak melambangkan Malaysia bergerak dengan pantas untuk mencapai taraf negara maju dalam segenap segi.

Persoalannya mampukah Malaysia mencapai targetnya untuk menjadi negara maju 2020 sedangkan permasalahan asas dari segi ekonomi, politik, demokrasi, kredibiliti pemimpin, karisma pemimpin jauh tertinggal ke belakang berbanding negara-negara lain.

Comments