KENAPA SAMBUTAN KEMERDEKAAN TAHUN INI MURAM - Ref Malaysiakini

Saya memulakan bicara tentang sambutan kemerdekaan tahun ini dengan memaparkan tulisan Prof Hamirdin Ithnin di dalam blognya http://hamirdin.blogspot.com/ di bawah tajuk :

JALUR GEMILANG DI TEMPAT DUDUK BELAKANG

Assalamualaikum,

Sekarang sudah pun masuk trimester pertama bulan Ogos. Kita sama sama tahu bulan Ogos adalah bulan Malaysia menyambut kemerdekaannya. Pada tahun tahun yang lepas, pihak pemerintah berhempas pulas mempromosi sambutan menyambut kemerdekaan dengan pelbagai pendekatan. Yang laing jelas ialah semua media kepunyaan negara akan dikerah untuk menjadikan sambutan tersebut sesuatu yang paling gamat diwarwarkan. Kita saksikan kenderaan mengibarkan jalur Gemilang seawal 1 Ogos dan berterusan sepanjang bulan Ogos.

Tetapi kegemparan sambutan merdeka pada tahun ini muram sekali. Saya hanya dapat melihat sebuah sahaja kenderaan yang mengibarkan Jalur Gemilang. Sambutan ulangtahun kali ini pun tidak digahkan segalak yang mungkin. Nafas sambutannya nampak kelelahan. Keghairahan menantinya nampak semacam kematian pucuk. Kegirangan nampak seperti murungan. Kenapa ni?

Adakah kerana liwat 2 dan Saipol? Adakah kerana digerhanakan oleh Permatang Pauh? Atau Genghis Khan yang bengis berkuda ganas mengamuk dari Mongolia?

Saya amat bersetuju dengan pandangan beliau di atas. Di Melaka ini juga saya merasakan apa yang dirasakan Prof. Hamirdin. Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam nampaknya lebih sibuk dengan sambutan Pengisytiharan Bandaraya Melaka sebagai Bandaraya Warisan Dunia. Sambutan Bulan Kemerdekaan hanmpir lenyap atau tidak ada langsung.

Saya berasa hairan bin ajaib, mengapa tahun lepas sambutannya lebih hebat. Adakah sambutan Bulan Kemerdekaan hanya diadakan semata-mata untuk meraih sokongan rakyat menjelang Pilihanraya Umum. Mungkin ada benarnya, kerana setiap kali pilihanraya umum bakal diadakan maka sambutan hari dan bulan kemerdekaan dibuat penuh gah dan gemilang. Namun tahun lepas kegemilangan dan 'keGAHan sambutan telah mendapat layanan dingin dari rakyat.

Tahun ini sudah pasti ianya lebih dingin kerana rakyat lebih mengenali siapa kerajaan BN. Rakyat sudah tahu bahawa kerajaan BN adalah kerajaan yang langsung tidak memikirkan kesusahan dan penderitaan rakyat. Sebab itu kerajaan BN menaikkan harga minyak dan membiarkan harga barangan dan keperluan melambung tinggi. Di saat rakyat terdesak dan terhimpit pemimpin kerajaan hanya melihat dengan senyuman tanpa berbuat apa-apa. Buktinya barangan terus naik harganya. Penurunan harga minyak dunia juga tidak menjanjikan apa-apa kepada rakyat. Ingatkan harga minyak Malaysia turun namun sehingga ke hari ini ianya masih belum turun-turun.

Saya amat perasan bahawa jarang benar atau boleh dikatakan tiada langsung kereta yang mengibarkan jalur gemilang di cermin atau atap-atap kereta mereka. Diharapkan untuk mengatasi masalah ini, kerajaan negeri atau agensi-agensi kerajaan memberikan bendera percuma untuk dilekatkan di kereta kakitangan mereka. Tetapi kalau mereka tidak pasang janganlah marahkan mereka. Sudah tentu ada sebabnya. Mungkin pemimpin kerajaan tahu sebabnya bukan!!!!!!!!!

Kerajaan juga seolah-olah bersama-sama dengan rakyat. Nampaknya kerajaann juga agak dingin untuk menyambut kedatangan hari dan bulan kemerdekaan. Mengapa???? Kerajaan sudah tidak ada duit ke? Duit sudah habis digunakan masa pilihanraya ke? Hanya Pak Lah dan kuncu-kuncunya yang dapat menjawabnya?

Atau mungkinkah kerajaan BN hayatnya sudah tidak lama. Maka kerajaan BN ingin memberi peluang kepada kerajaan baru Pakatan Rakyat untuk mengaturkan upacara sambutan kemerdekaan pada tahun. Kalau betul begitu silalah serahkan tampuk pemerintahan kepada Pakatan Rakyat sebelum 31 Ogos ini atau pada malam pengisytiharan kemenangan Anwar di Permatang Pauh pada 26 Ogos nanti.

Merdeka Merdeka Merdeka, ayuh kita sambut kemerdekaan dengan menukarkan kerajaan BN dengan Kerajaan Pakatan Rakyat.

Comments

CHee XtheMan said…
The nation in cross road !! Life have been so difficult. :-( Better keep the money to buy food.

For malay, i believe many of them feels the BAHANG of the high raising cost of living these days. Except the Umno malay putera and puteri.

For cina and indian, discriminated second class citizen .... to celebrate what ?