ISU MUZAKARAH SELESAI, AHLI DIMINTA JANGAN BIMBANG - Re Malaysiakini

Pesuruhjaya PAS Negeri Melaka, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman berkata, isu muzakarah telah selesai dengan pengumuman bahawa tidak ujud sebarang muzakarah dengan Umno.

"Ahli diminta tidak bimbang kerana Presiden telah menegaskan bahawa muzakarah dengan Umno tidak pernah di adakan samada sebelum ini atau selepas ini, yang ada hanyalah pertemuan biasa di antara pimpinan PAS dan Umno, di mana tidak sebarang keputusan di buat".

"Isu ini sebenarnya digunakan oleh Umno untuk memecahkan kerjasama PAS dalam Pakatan Rakyat dan juga mengujudkan suasana haru biru dalam PAS sendiri. Pak Lah sendiri yang membesar-besarkan isu ini" kata Ustaz Ghani.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan taklimat khas isu semasa kepada seluruh kepimpinan PAS Kawasan di Pejabat Perhubungan PAS Negeri di Semabok malam tadi.

Dalam taklimat tersebut beberapa orang ahli PAS akar umbi yang hadir mencadangkan kepada kepimpinan PAS Pusat supaya bertindak cepat dalam apa juga 'serangan' yang dibuat oleh Umno.

"Saya rasa pimpinan PAS agak lambat dalam menangani isu muzakarah ini sehingga timbul keresahan di kalangan ahli-ahli PAS dan parti-parti Pakatan Rakyat".

"Pimpinan PAS sepatutnya awal-awal lagi mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa tidak ada sebarang muzakarah yang telah atau akan berlangsung antara PAS dan Umno" kata Jauhar Md Dawi, Bendahari Dewan Pemuda PAS Kawasan Bukit Katil.

Menurut Ustaz Ghani, ahli-ahli PAS tidak perlu lagi mengungkit isu ini kerana ianya telah selesai dan Umno juga telah terpukul dengan isu ini apabila parti-parti komponen BN seperti Gerakan dan MCA mula mempersoalkan keihklasan Umno dalam muzakarah ini. Gerakan mahukan semua parti-parti komponen diajak sama-sama berunding bukannya Umno dan PAS sahaja.

Program taklimat itu telah mendapat sambutan yang menggalakkan di kalangan pimpinan PAS Kawasan-kawasan dan Dewan-Dewan.

Comments