ISU FORUM MAJLIS PEGUAM : ISA BUKAN JALAN PENYELESAIAN ~ Ref Malaysiakini

Walaupun saya membantah keras kedegilan Majlis Peguam menganjurkan Forum memeluk Islam hujung dua hari lepas, namun saya tidak bersetuju jika pimpinan Majlis Peguam ditahan di bawah akta zalim, ISA. Saya tetap bertegas bahawa ISA adalah hukuman zalim dan tidak berperi kemanusiaan.

Masih banyak akta lain boleh digunakan oleh kerajaan untuk membenteras kegiatan tidak sihat Majlis Peguam yang nampaknya membutakan hati dan memekakkan telinga mereka terhadap penentangan umat Islam kepada forum dan program seumpama itu. Mereka yang dikatakan arif dengan undang-undang sebaliknya cuba 'membodohkan' diri sendiri dengan terus menganjur program sebegini yang mengundang rasa tidak senang dikalangan majoriti rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian dan keamanan.
Malah kita boleh menyelesaikan isu ini dengan mengadakan dialog dan perbincangan khusus dengan Majlis Peguam. PAS sendiri mempunyai ramai pakar-pakar Agama, undang-undang dan sosial yang boleh diajak berunding dan berbincang. Saya mencadangkan Majlis Peguam mempelawa pemimpin dan pemikir-pemikir PAS untuk berbincang dan mencari jalan penyelesaian tentang isu-isu ini. PAS juga mempunyai ramai peguam-peguam berkaliber untuk diajak berunding.

Namun jika Majlis Peguam berdegil dan mengamalkan dasar tutup pintu dalam hal ini maka sukarlah ianya hendak diselesaikan.
Mungkin Majlis Peguam berpendapat mereka boleh 'berlawan' dengan kerajaan dan sesiapa sahaja jika mereka diseret ke mahkamah kerana mereka boleh membela diri kerana semuanya adalah peguam-peguam handalan di Malaysia.

Seperti yang saya tegaskan diawal bicara ini kerajaan tidak patut dan tidak wajar menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri kerana ianya jelas bertentangan dengan Islam dan hak asasi manusia. Saya mencadangkan akta hasutan boleh digunakan terhadap Majlis Peguam. Jangan rumitkan perkara yang sudah rumit dengan mengheret mereka ke Kamunting. Ini sudah tentu mengundang masalah baru kepada negara, sedangkan sekarang pun tindakan kerajaan mengkritik Majlis Peguam pun telah di pandang serong oleh badan antarabangsa. Sudah tentu jika ISA digunakan Malaysia akan bertambah buruk rekodnya di mata dunia.

Saya samasekali tidak bersetuju jika kerajaan menggunakan tindakan tidak berhemah (menahan mereka di bawah ISA) untuk mengekang tindakan biadap Majlis Peguam ini.

Kerajaan tidak perlu menurut saranan Ketua Menteri Melaka merangkap Naib Presiden, Mohd. Ali Rustam yang mahu ISA digunakan sebelum keadaan menjadi terlalu lambat untuk diperbaiki.

"Kalau terjadi apa-apa hal (kekecohan), siapa yang hendak bertanggungjawab,'' katanya ketika dihubungi Utusan Meloya semalam.

Ali Rustam mengulas kenyataan Majlis Peguam yang melihat kehadiran lebih 100 orang pada Forum Memeluk Islam di ibu kota semalam sebagai satu kejayaan dan mahu mengadakan lagi forum yang sama pada masa hadapan.

Mohd. Ali menjelaskan, tindakan Majlis Peguam semalam telah mencampur aduk soal berkaitan Perlembagaan dengan ajaran Islam dengan niat untuk memperlihatkan agama itu sebagai agama yang tidak adil.

Tambahnya, sikap Majlis Peguam itu memperlihatkan ciri-ciri anti-Islam.

"Jika tidak dikawal, ia boleh mengundang rasa tidak puas hati dalam masyarakat pelbagai kaum di negara ini," katanya.

Saranan Ali Rustam ini ialah saranan seorang pemimpin yang angkuh dan bertindak tanpa memberikan peluang kepada Majlis Peguam membela diri. Di dalam Islam walau apa pun kesalahan seseorang itu mereka tetap dibicarakan dan diberi peluang mengemukakan hujah untuk mempertahankan diri. Seseorang itu tetap tidak bersalah sehinggalah ia dibuktikan bersalah di dalam Mahkamah.

Comments

Nostradamus said…
Q10. ISA is needed because prevention is better than cure. (Fact or Fiction)
ISA diperlukan kerana pencegahan lebih baik daripada berubat kemudian. (Fakta atau Rekaan)

Q14. Freedom of religions and beliefs is a right of all Malaysians. (True or False)
Kebebasan ugama dan kepercayaan adalah hak semua rakyat Malaysia (Betul atau Salah)

Q15. Liberty is a right of all Malaysians. (True or False)
Kebebasan diri adalah hak semua rakyat Malaysia. (Betul atau Salah)

Q49. Race and Religious supremacy are preached by satans. (True or False)
Ketuanan bangsa dan ugama adalah dikutbah oleh syaitan. (Betul atau Salah)

Answers at http://patek1472.wordpress.com
Jawapan di http://patek1472.wordpress.com
tzarina said…
Boleh saya tanya? Apakah yang kamu sebagai Muslim tidak senang berkenaan forum Bar Council tersebut?