TAHNIAH KEPADA DATO SERI ANWAR ATAS PERLANTIKAN SEBAGAI KETUA PEMBANGKANG DAN KEMENANGAN DI PERMATANG PAUH ~ Ref Malaysiakini

Saya mengucapkan tahniah kepada Dato Seri Anwar Ibrahim di atas perlantikan beliau sebagai Ketua Pembangkang dan kemenangan beliau pada Pilihanraya Kecil Permatang Pauh 26 Ogos lalu.

Sesungguhnya perlantikan beliau sebagai Ketua Pembangkang dan Ahli Parlimen Malaysia sememangnya ditunggu-tunggu oleh rakyat Malaysia yang sangat memerlukan pemimpin yang hebat dan mampu membawa Malaysia ke mercu kegemilangan.

Adalah diharapkan Dato' Seri Anwar akan dapat memainkan peranan sebagai Ketua Pembangkang dengan berkesan sebagai penasihat kepada kerajaan BN yang ternyata gagal memerintah Malaysia sehingga ekonomi negara terus merudum;rakyat juga terus ditekan dan sengsara dengan masalah kenaikan harga minyak dan barangan. Kesengsaraan rakyat ditambah lagi dengan pengekalan akta-akta yang zalim seperi ISA, OSA, AUKU dan sebagainya. Malah imej negara terus merosot disebabkan isu-isu konspirasi politik dan kestabilan politik yang semakin membimbangkan.

Saya juga menaruh keyakinan bahawa perancangan Pakatan Rakyat untuk menubuhkan kerajaan sebagaimana yang direncanakan oleh YB Dato Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin Pakatan Rakyat, berada dalam landasan terbaik sebagaimana yang dirancangkan. Saya menyokong apa juga taktik dan strategi yang diaturkan demi untuk menubuhkan sebuah kerajaan baru yang dapat menjamin kedaulatan agama, bangsa dan negara.

Kemenangan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihanraya kecil Permatang Pauh Selasa lalu juga mencerminkan bahawa rakyat tidak percaya dengan penipuan demi penipuan yang dilakukan oleh pemimpin UMNO-BN.

Pada setiap kali pilihanraya pemimpin BN terutama Datuk Seri Najib Razak masuk ke kampung membuat bermacam-macam janji dan cacian kepada calon dan pemimpin Pakatan Rakyat.

Namun banyak janji-janji yang dibuat hanya sekadar janji, malah projek dan bantuan segera yang diberikan hanyalah untuk memancing undi. Cacian pemimpin BN kepada Pakatan Rakyat dan Dato Seri Anwar membuatkan rakya muak dan meluat kepada BN.

Keberanian rakyat Permatang Pauh menolak BN juga membuktikan bahawa amalan politik perkauman yang diamalkan oleh Umno, MCA dan MIC serta gerakan sudah berkubur.

Kemenangan Dato Seri Anwar juga membuktikan fitnah liwat kedua yang dikenakan kepada Anwar jelas tidak diyakini oleh rakyat.
Rata-rata pengundi Permatang Pauh dan rakyat Malaysia percaya tuduhan tersebut hanyalah fitnah dan konspirasi pihak tertentu untuk mematikan karier politik Anwar.

Kini rakyat Permatang Pauh yang mewakili rakyat Malaysia keseluruhannya membuktikan kepada umum bahawa rakyat Malaysia tidak boleh diperbodohkan dengan isu jijik yang tidak masuk akal.

Kemenangan beliau juga menjelaskan kepada kita bahawa hasrat kerajaan untuk menggula-gulakan pengundi Permatang Pauh dan rakyat Malaysia dengan menurunkan harga minyak sebanyak 15 sen tidak mengena kerana rakyat sudah cerdik dengan taktik BN yang jelas cuba memujuk pengundi supaya menyokong BN.

Rakyat mahu kerajaan turunkan harga minyak kepada sekurang-kurangnya RM2.00 bukannya RM2.55, malah walaupun harga minyak turun tetapi rakyat masih terbeban dengan harga barangan yang terus melambung tinggi.

Tidak syak lagi bahawa perlantikan Dato Seri Anwar sebagai Ketua Pembangkang dan kemenangan beliau di Permatang Pauh merupakan kemenangan rakyat Malaysia keseluruhannya.

Syabas dan tahniah Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Sofi Wahab
Ketua Penerangan PAS Melaka

Comments