PMTG PAUH : IMAM PENCEN/ZAINAL ABIDIN OSMAN/AHMAD SAAD/JALIL/ARIF SHAH VS ANWAR ~ Ref Malaysiakini

Kini hanya tinggal 3 hari lagi untuk penamaan calon Pilihanraya Kecil Permatang Pauh, BN masih tidak yakin untuk mengumumkan calonnya. Semua ini gara-gara BN tidak mempunyai calon yang setanding atau sekurang-kurang 'boleh tahan' untuk menentang Anwar Ibrahim, calon PKR yang amat dikenali dan disenangi pengundi Permatang Pauh.
Mengapa BN begitu susah untuk mengumumkan calonnya sedangkan, BN dikatakan semakin yakin untuk menundukkan Anwar.?
Jelas sekali kesemua calon yang dinamakan di atas adalah calon 'recycle' yang kalah dalam pilihanraya umum 2008 atau sebelumnya.
Zainal Abidin Osman, calon 'favourite' yang bertanding buat kali pertama pada tahun 2004 tersungkur di Parlimen Nibong Tebal baru-baru ini. Beliau yang merupakan Timbalan Menteri dalam kabinet Islam Hadhari penggal lalu dikalahkan oleh Calon Pakatan Rakyat dengan malunya.
Ahmad Saad, bekas Ketua Bahagian Umno Permatang Pauh, orang kuat Anwar sewaktu ketika dulu, juga pernah tewas. Malah taringnya semakin tumpul apabila tidak lagi memegang jawatan Ketua Bahagian.
Imam Pirdaus, 'pemain' bolasepak yang tidak suka menendang bola tetapi suka menendang tong undi sudah 2 kali tersungkur di tangan Wan Azizah. Nampaknya sekali lagi ingin menempah maut apabila menawarkan diri untuk bertanding lagi.
Abdul Jalil Abdul Majid - Ketua Bahagian Umno Permatang Pauh, bekas calon BN yang ditundukkan oleh Timbalan Ketua Menteri 1, YB Mohd Fairus Khairuddin di DUN Penanti. Ramai pemerhati menjangkakan BN akan kalah teruk jika Jalil diturunkan kali ini.
Arif Shah Omar Shah - ADUN Seberang Jaya yang menang pada Pilihanraya Umum 2008. Beliau juga di dakwa tidak disenangi oleh segelintir ahli Umno terutama musuh dalaman politik beliau.
Dari analisis ringkas di atas jelas sekali BN ketandusan calon yang berkaliber di mana semua nama-nama yang dicadangkan pernah tewas pada pilihanraya umum kecuali YB Arif Shah. Namun sumber dalaman mengakui bahawa Zainal Abidin dan Arif Shah merupakan 2 orang calon 'favourite' untuk membawa bendera BN kali ini.
BN sebenarnya tidak mempunyai target yang tinggi kali ini. Matlamat utama mereka ialah mengurangkan majoriti Anwar sehingga ke tahap kurang dari 1000 undi. Antara usaha-usaha yang dibuat ialah memastikan bilangan pengundi yang membuang undi tidak ramai. Oleh kerana itu ada yang mendakwa keputusan SPR memilih hari pengundian pada hari kerja ada kena mengena dengan usaha ini.
Selain itu BN sekarang ini sedang berusaha sedaya mungkin untuk mendekati golongan muda yang berumur 40 tahun ke bawah kerana golongan ini terdiri dari 40 % dari jumlah pengundi keseluruhan Parlimen Permatang Pauh.
Oleh sebab itu antara usaha yang mesti dijalankan oleh jentera Pakatan Rakyat ialah memastikan pengundi-pengundi yang bekerja ini keluar mengundi pada 26 Ogos ini. Antara usaha yang mesti dibuat ialah meminta jasabaik majikan-majikan terutama kilang-kilang melepaskan pekerja masing-masing untuk keluar mengundi. Pengangkutan dari kilang ke tempat membuang undi mesti disediakan dari awal pagi sehinggalah masa di mana tempat membuang undi tamat.
Selain itu seperti biasa petugas Polling dan Counting Agent (PACA) serta petugas di Pondok Panas mesti sentiasa berwaspada dengan taktik-taktik kotor BN yang mungkin membawa pengundi hantu untuk mengundi.
Daftar-daftar pemilih yang akan dikeluarkan oleh SPR untuk digunakan pada pilihanraya kecil ini mesti dikaji (cula) semula untuk memastikan tiada pengundi yang nama mereka dikeluarkan dan juga tiada pengundi yang tidak dikenali termuat didalamnya. Mungkin tidak semua pengundi yang kita kenali tetapi bagi Peti Undi-peti Undi di kawasan kampung petugas-petugas biasanya mengenali pengundi di kampung masing-masing.
Apa yang diharapkan kita tidak terlalu 'over confident' kerana BN mempunyai seribu satu macam helah dan strategi untuk menipu dan memanipulasi keputusan pilihanraya. Duit, ugut, janji, projek segera di tambah pula dengan bantuan media, SPR, Jabatan Kerajaan dan sebagainya sudah tentu ianya memberikan kelebihan kepada BN walaupun ianya menyalahi undang-undang.
Namun dari sumber-sumber yang boleh dipercayai Anwar masih mampu menang tetapi dengan majoriti yang jauh lebih rendah disebabkan strategi dan taktir kotor BN.

Comments