HARGA BERAS TAKKAN TURUN SELAGI BN PERINTAH ~ Ref Malaysiakini

Harga beras tidak akan turun selagi BN memerintah Malaysia. Itu kenyataan yang dibuat oleh teman saya yang namanya tidak dibenarkan untuk disiarkan di sini.

Saya bertanya kenapa kerajaan BN tak mau turunkan harga beras? Beliau menjawab spontan, "pemimpin BN bukannya tahu jerih perit rakyat' mereka senang lenang rakyat menderita", itu jawapan mudah beliau.

Walaupun harga minyak telah diturunkan 15 sen baru-baru, harga barang masih kekal tidak berganjak malah ada yang melambung naik lebih tinggi dari sebelum ini. Kerajaan BN tidak langsung risau dan susah hati kerana pemimpin-pemimpin yang menjadi anggota kabinet tidak pernah merasa jerit payah rakyat, mereka bukannya pergi ke pasar untuk membeli semua itu. Orang Gaji mereka pun 2,3 orang atau mungkin lebih. Tak perlu mereka ke pasar. Mereka tidak rasa gusar dan gundah kerana gaji mereka puluhan ribu malah Perdana Menteri gaji termasuk elaun dan sebagainya mencecah lebih dari RM50,000.

"Apa susahnya, menteri kalu dia nak sesuatu benda,semua dapat, elaun pun tak habis makan" kata sahabat tadi bila diajukan soalan tentang kenaikan barang.

Kesusahan rakyat ini jelas tidak dipedulikan kerajaan. Itu sebab hari ini Mustapha Mamat (Tok Pa) berkata harga beras dalam negara tidak mungkin dapat diturunkan pada masa ini walaupun harga komoditi itu mengalami sedikit penurunan di pasaran antarabangsa, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Jadi rakyat tak payah tunggu dan tanya bila harga beras hendak diturunkan. Selagi kerajaan BN memerintah selagi itulah kita makan beras mahal. Satu saja cara untuk mengajar kerajaan BN tolak mereka secara total supaya kerjaan BN rebah menyembah bumi. Atau mungkin hayat kerajaan BN ini akan tamat pada 16 September. Insya Allah selepas itu harga beras akan turun.

Comments