DARI IPOH KE PERMATANG PAUH ~ Ref Malaysiakini

Sekali lagi SPR mengisytiharkan tarikh Pilihanraya Kecil ber'laga' dengan tarikh muktamar PAS Pusat. Mungkin ini secara kebetulan sahaja. Bagi PAS ianya tidak menjadi masalah kerana Muktamar sebenarnya hanya dihadiri oleh para perwakilan yang jumlahnya hanya 5 orang dari setiap kawasan. Yang lain hanyalah pemerhati sahaja.

Bukan ini kali pertama kita menghadapi keadaan ini. Sebelum ini ketika pilihanraya kecil Kuala Berang (kalau tak silap saya), kita juga menghadapi situasi yang sama. Semuanya dapat kita lalui dengan baik.

Saya yakin ramai di kalangan sahabat-sahabat kita yang berkampung di Ipoh akan terus ke Permatang Pauh untuk memulakan kerja-kerja menumbangkan BN di Permatang Pauh. Setidak-tidaknya sudah pasti ramai pemerhati muktamar dari Ipoh akan ke Permatang Pauh pada hari Sabtu 16 ogos untuk bersama-sama penyokong Pakatan Rakyat berarak pada hari penamaan calon. Lepas mereka bergegas pula balik ke Ipoh untuk mengikuti program muktamar di mana pada hari itu slot perbahasan ucapan dasar akan dimulakan.
Ipoh dan Pulau Pinang bukannya jauh sangat lebih kurang 2 jam perjalanan kereta sahaja.

Bukan apa ramai yang tidak mahu ketinggalan menyertai kedua-dua program penting tersebut iaitu penamaan calon - untuk melihat lautan manusia menyokong Anwar dan perbahasan ucapan dasar - untuk menyaksikan kehangatan dan kepetahan para perwakilan membahaskan isu-isu panas dan penting.

Bagi kami di Melaka, Insya Allah malam ini kami akan mengatur gerak untuk membantu sahabat-sahabat di Permatang Pauh. Seperti biasa kami akan menyusun jadual bertugas untuk semua kawasan-kawasan dan dewan-dewan mengikut kesesuaian dan kemahiran masing-masing.

Saya sendiri sebenarnya rindu untuk 'kembali' ke Pulau Pinang, negeri di mana saya 'berkampung' selama lebih 11 tahun. Masih terbayang masjid 5 minit, masjid Kampung Pelet, Masjid Batu dan Papan serta Masjid Seberang Jaya yang menjadi tempat tumpuan saya setiap minggu bersama-sama rakan-rakan dari Sony Mechatronics dan Solectron bersembahyang Jumaat.

Masih terngiang-ngiang suara Hj Mokhtar Tajari, Khatib Masjid Batu membaca Khutbah Jumaat dengan lantang yang sekali-sekala mendapat rungutan dari Jemaah kononnya berunsur politik. (Orang Umno lah tu). Apa habaq Hj Mokhtar sihat lagikah beliau? Didoakan begitulah hendaknya.

Insya Allah saya akan menziarahi masjid ini untuk mengimbau kenangan lama. Dulu seringkali saya bersama Nik Nasrul (Pok Nik), Nuat (Anuar Yusof), Baha (Baharuddin Kassim), Mat (Ahmad Shukor) dan lain-lain 'pekena' nasi dan ABC di gerai tidak jauh dari Masjid Batu tu. Huuuh sedapnya .............


Selamat Berjuang meneggelamkan BN di Permatang Pauh.

Comments

Nostradamus said…
Permatang Pauh Voters decide for Nation? - Appeal by Nostradamus.
Pengundi Permatang Pauh tentukan untuk Negara? – Rayuan oleh Nostradamus.

1. Voters of Permatang Pauh will vote come 26 August 2008. Who to vote for and What to vote for?
Pengundi-pengundi Permatang Pauh akan undi menjelang 26 Ogos 2008. Mengundi Siapa and mengundi untuk Apa?

2. 50 Questions to test your Conscience at www.patek1472.wordpress.com
50 Soalan untuk menguji Suara Hati anda di www.patek1472.wordpress.com