BILA NAK GUBAL UNDANG-UNDANG LINDUNGI UMNO? ~ Ref Malaysiakini

Setiap kali berlakunya kemelut politik dan dakwaan terhadap seseorang musuh politik pemerintah maka undang-undang baru akan digubal. Manakala undang-undang lama yang tidak memberikan kredit kepada parti pemerintah akan dirombak dan ditambah.

Inilah dakwaan yang dilakukan oleh pemerhati politik terhadap kerajaan BN yang sanggup mengubah undang-undang sedia ada atau menggubal undang-undang baru bagi memberikan keuntungan kepada mereka.

Sudah banyak kali perkara ini berlaku. Antaranya penambahan umur 66 tahun untuk Pengerusi SPR bersara wajib yang dilihat sebagai usaha untuk memastikan RaSHIT dapat mengetuai SPR bagi menjalankan PRU ke 13 baru-baru ini.

Begitu juga dengan penggubalan undang-undang DNA yang dibentang di Parlimen baru-baru ini, yang dilihat tergesa-gesa dibentang bagi bagi memastikan Anwar di'paksa' memberikan DNAnya selepas ini.

Semalam Ahli Parlimen Temerloh, Saifuddin Abdullah yang juga Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan pula mencadangkan kerajaan akan menggubal undang-undang baru bagi menghukum sesiapa yang terlibat mempermainkan simbol negara seperti lagu negaraku, bendera Malaysia dan lain-lain.

Menurutnya, sebelum ini ada pihak mempermainkan lagu Negaraku dan sekarang ada pihak cadangkan pula supaya kibar Jalur Gemilang secara terbalik.

Saifuddin juga berkata, kita sepatutnya mengambil tindakan terhadap golongan ini sebagai pengajaran kepada mereka yang berhasrat mempermainkan simbol-simbol negara pada masa depan.

Terdetik di dalam hati dan minda saya bila agaknya Kerajaan BN ingin menggubal undang-undang untuk menghukum sesiapa yang menentang Umno dan BN.????

Comments