BERAPA BN AKAN BELANJA DI PERMATANG PAUH? ~ Ref Malaysiakini

Berapa agaknya perbelanjaan yang akan digunakan oleh BN untuk menghadapi Pilihanraya Kecil Permatang Pauh 26 Ogos ini?
RM1 juta, RM20 juta, RM200 juta atau lebih dari itu. Semuanya tidak menjadi hal bagi BN kerana BN parti kaya. Dari mana BN dapat duit? Jangan ditanya kepada saya, tuan-tuan mungkin mempunyai jawapan tersendiri ....saya pun boleh teka apa yang bermain di dalam kepala tuan-puan sekalian. Jangan tipu saya!!!
Mengapa agaknya tuan-puan berprasangka buruk kepada BN. Bukankah BN parti yang dipimpin oleh 'Mr Clean'; bukankah BN diketuai oleh Imam Hadhari; bukankah BN dikuasai oleh cucu Ulama'; bukankah BN ditulang belakangkan oleh Orang yang mencari Al Ghazali.
Namun mengapa tuan-puan masih berprasangka buruk. Tak baik tau!!
Mungkin Tuan-puan ada sebab munasabah untuk beranggapan sedemikian. Malah petunjuk baru yang dihebahkan media sehari dua ini menguatkan lagi hujah dan dakwaan tuan-tuan. Apa petunjuk itu .........???
Media melaporkan semalam bahawa penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan Umno membayar tuntutan lebih RM218 juta daripada Elegant Advisory Sdn Bhd berhubung penyediaan bahan kempen pilihanraya umum Mac 2004. Masya Allah mana mereka dapat duit sebanyak itu. Itu baru barang dari Elegant Advisory belum masuk barangan yang dibekalkan oleh syarikat lain; belum masuk duit belanja makan-minum petugas, belum masuk upah pasang poster; belum masuk duit yang BN 'sedekah'kan kepada pengundi dan lain-lain lagi.
Padahal mengikut kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Lim Guan Eng, undang-undang pilihanraya SPR menghadkan perbelanjaan yang dibenarkan ialah sebanyak RM94.3 juta sahaja, iaitu had maksimum RM200,000 bagi setiap kerusi parlimen dan RM100,000 setiap kerusi negeri.
Malangnya SPR berdiam diri, tiada tindakan dikenakan kepada BN, sebab BN 'tauke' mereka.
Menurutnya, mengikut Seksyen 19 Akta Kesalahan Pilihanraya 1954, calon bagi setiap kerusi Parlimen dan kerusi negeri, masing-masing tidak boleh berbelanja melebihi had yang ditetapkan itu.

Lim menegaskan demikian sebagai mengulas laporan Malaysiakini mengenai penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, yang mengarahkan Umno membayar tuntutan lebih RM218 juta daripada Elegant Advisory Sdn Bhd berhubung penyediaan bahan kempen pilihanraya umum Mac 2004.Dalam pilihanraya itu, Umno menerima bahan kempen termasuk poster, lencana, kain rentang, air mineral, bendera dan topi tetapi ia menolak untuk membayarnya.
Keputusan penghakiman itu telah disampaikan oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Ahmad Faizadh Yahaya pada 17 Julai lalu.Umno, kata Lim, bagaimanapun mendakwa bahawa bahan-bahan pilihanraya itu adalah untuk Barisan Nasional (BN) dan tidak ada kena mengenai dengan parti itu.
Jadi kita tidak hairan kalau BN membelanjakan puluhan juta atau mungkin ratusan juta semata-mata untuk menang di Permatang Pauh. Ini kerana BN faham bahawa kemenangan BN di Permatang Pauh sudah tentu akan memadamkan angan-angan Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan Pusat yang baru. Malah lebih penting lagi BN mahu menamatkan karier politik Anwar.
Paling kurang pun BN amat ber'gumbira' jika majoriti kemenangan Anwar nanti lebih kecil dari yang diperolehi oleh Wan Azizah pada pilihanraya umum 8 Mac lalu.

Comments

Unknown said…
If so, should PAS not try its hardest to help DSAI win Permatang Pauh!!!!?????
Anonymous said…
Off Course we will help him 200% don't worry Lee