BAJET 2009 - BAJET POLITIK ~ Ref Malaysiakini

Bajet 2009 sebanyak RM207.9 bilion, naik 5.1 peratus dari tahun lalu saya sifatkan sebagai Bajet Politik untuk memancing sokongan rakyat khususnya rakyat Sabah dan Sarawak. Kerajaan BN sedang berusaha untuk mendapatkan kembali sokongan rakyat dengan memberikan umpan kebendaan iaitu senjata tradisional BN pada setiap kali pilihanraya.

Namun tidak banyak polisi dan program kebajikan baru diperkenalkan yang benar-benar boleh membantu rakyat yang sedang menghadapi kemelut kenaikan harga minyak dan barangan keperluan.

Tidak ada program seperti Takaful Kifaalah dan Armalah yang diperkenalkan oleh kerajaan Kelantan.

Tidak ada pemberian air percuma seperti yang diperuntukkan oleh kerajaan negeri Selangor cuma ada potongan bil elektrik bagi kadar tertentu sahaja.

Tidak ada pengumuman penurunan harga minyak

Tidak ada program untuk menurunkan harga barangan terutama beras dan lain-lain

Tidak ada penurunan tambang pengangkutan awam. Cuma penurunan bayaran tol, itupun tidak dinikmati oleh orang kampung yang tidak menggunakan lebuhraya.

Secara ringkas hanya kakitangan awam sahaja yang mungkin merasa sedikit habuan dengan pemberian bonus dan kenaikan bayaran pencen. Bagaimana dengan kita yang bekerja sendiri dan swasta??????

Comments