AYUH KITA BERKAMPUNG DI PERMATAN PAUH - Ref Malaysiakini

Setiap kali pilihanraya kecil saya teringatkan kisah-kisah lalu tentang keterlibatan saya dalam kempen-kempen Pilihanraya Kecil. Saya masih ingat kempen Pilihanraya Kecil pertama yang saya sertai iaitu Pilihanraya Kecil DUN Pantai Merdeka, Parlimen Sungai Petani. Masa itu saya masih menuntut dalam Tahun Dua di sebuah IPTA di utara Semenanjung. YB Mahfuz ketika itu adalah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang.

Saya diamanah bertugas di sebuah markas kecil di Sungai Mas (kalau tak silap) iaitu berhampiran Pekan Kuala Muda. Saya berulang alik dari kampus ke DUN Pantai Merdeka, kadang-kadang saya tidur di markaz kalau tidak ada kuliah. Malah saya beberapa kali 'tuang' (jangan tiru macam saya) kelas kerana begitu bersemangat untuk menolong jentera PAS berkempen. Akhirnya biasalah PAS kalah.

Sejak dari itu saya tidak menoleh kebelakang. Setiap kali Pilihanraya Kecil saya tidak ketinggalan bersama-sama kontinjen dari PAS Pulau Pinang berkampung untuk membantu calon PAS. Masih segar dalam ingatan saya sahabat-sahabat lama saya dari Seberang Prai dan Tanjong sama-sama tidur beralaskan simen dan kayu di markas-markas atau rumah-rumah buruk yang di'hadiah'kan kepada kami untuk menjadi tempat penginapan sepanjang tempoh berkempen. Antara sahabat-sahabat yang saya masing ingat nama mereka ialah Pak Mid, Abang Jalil, Abang Dan (Sekarang YB Hamdan - ADUN Permatang Pasir), Anuar Rejab, Johari, Shamsul Kamal, Ahmad Kamal, To (Rashidi Salim), Abang Jamil Abd Rahman, Abang Jamil Hassan, Abang Omar Hassan, Jamil Khair, Anuar Hamid, Arwah Pak Anjang, Mae, Sham, Hj Mazlan, Sahak, Sabri Said, Nurhalim Md Zain, Abang Samad, Basri, Buji, Shekhul Kasyaf (Imran) dan ramai lagi. Apa khabar mereka sekarang? Mungkin ada yang telah meninggal dunia. Al Fatihah.

Sebut sahaja pilihanraya kecil dimana (yang dulu-dulu tahun hujung 80-an dan tahun 90-an), Parlimen Jerai, DUN Bayu, DUN Bukit Payung, DUN Batu Talam (Mazlan kerat 18) dan lain-lain pasti saya tidak ketinggalan berjuang bersama mereka. Cuma satu dua sahaja saya tak sempat hadir antaranya DUN Teluk Pasu (Ustaz Harun Taib menang). Sampailah kempen pilihanraya kecil terbaru antaranya Ijok, Machap dan lain-lain jarang sekali saya ter 'miss'.

Sayangnya saya tidak merakamkan semua detik manis tersebut di dalam kamera. Mungkin masa itu kamera digital belum ada susah nak ambil gambar. Sekarang baru menyesal kerana tidak merakamkannya. Jika tidak gambar-gambar itu sudah tentu menjadi kenangan yang tidak akan dilupakan. Masa itu 'ramos' masih tebal, rambut ala David Arumugam dan macam-macam fesyen, maklumlah masih muda trang tang tang.

Sehinggalah sekarang jika ada Pilihanraya Kecil berlaku pasti saya tidak senang duduk di rumah, terasa badan ada dirumah tetapi hati dan perasan ada di kawasan Pilihanraya Kecil tersebut. Namun sekarang ini susah sikit untuk berkempen lama-lama, macam-macam kekangan, cuti tak ada lah, ekonomi merudum la, kekangan keluarga lah, tapi Insya Allah sekurang-kurangnya 3 atau 4 hari saya boleh turun ke medan.

Insya Allah kali ini saya akan kembali ke 'kampung saya' iaitu Pulau Pinang untuk bersama-sama berkerja membantu Anwar Ibrahim di Permatang Pauh. Pulau Pinang saya sifatkan antara kampung saya kerana saya tinggal selama 11 tahun di sana. Memulakan pengelibatan politik secara rasmi di Pulau Pinang, walaupun bersama-sama PAS sejak kecil di kampung. Saya pernah diamanahkan sebagai Penolong Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri (DPPN) Pulau Pinang, AJK DPPN Pulau Pinang, AJK DPPK Jelutong, AJK PAS Kawasan Jelutong, Setiausaha MTD Sg Pinang dan lain-lain (Sekadar mengimbau kenangan lama).

Jadi rasanya tidak kekok untuk saya ke Permatang Pauh kerana masih ramai kenalan dan sahabat lama di sana. Kalau nak bercakap loghat utara pun tak ada masalah, 'tune' sikit je, dapat balik dia punya 'antonasi dan pitching'.

Kali ini Insya Allah saya bersama-sama kontinjen Melaka akan sekali lagi berkampung untuk membantu jentera kita di Permatang Pauh. Kami di Melaka sudah bersedia bila-bila masa, cuma menanti semboyan dari pimpinan. ALLAHU AKHBAR.

Selamat Berjuang. Jumpa di Permatang Pauh.

Comments

Tinta Rakyat said…
KEPADA SAUDARA2 ISLAMKU,SILA LIHAT BLOG joshbeh.blogspot.com dlm artikalnya "Go to Hell" DIE CUBE MENUNJUKKAN RASA TIDAK PUAS HATI KEPADA ORANG ISLAM MELALUI GAMBAR2NYA DI BLOGNYA DAN MEMPERTIKAIKAN TENTANGAN ORANG ISLAM MENGENAI FORUM YG DIANJURKAN OLEH BAR BARU2 INI.SILA BERI PENDAPAT ANDA APE YG PATUT KITA BUAT...
Unknown said…
Pakatan needs all the help they can get!!!

This is the first step towards the final road for an alternative and just Govt in Malaysia.
Nostradamus said…
Permatang Pauh Voters decide for Nation? - Appeal by Nostradamus.
Pengundi Permatang Pauh tentukan untuk Negara? – Rayuan oleh Nostradamus.

1. Voters of Permatang Pauh will vote come 26 August 2008. Who to vote for and What to vote for?
Pengundi-pengundi Permatang Pauh akan undi menjelang 26 Ogos 2008. Mengundi Siapa and mengundi untuk Apa?

2. 50 Questions to test your Conscience at www.patek1472.wordpress.com
50 Soalan untuk menguji Suara Hati anda di www.patek1472.wordpress.com