POLITIK WANG (RASUAH POLITIK) : MUKHRIZ MULA RESAH, AKUI PELUANG UNTUK BERTANDING KETUA PEMUDA KIAN LUNTUR - Ref Malaysiakini

Ahli Parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir mula resah dengan gejala rasuah dalam pemilihan Umno. Katanya gejala politik wang dan penyelewengan yang didakwanya berlaku dalam pemilihan peringkat cawangan Pemuda mampu menutup peluangnya untuk bertanding jawatan Ketua Pergerakan itu pada pemilihan Disember ini.

Malah beliau yang sebelum ini optimis mengenai peluangnya bertanding jawatan tersebut, tidak lagi yakin untuk mendapat jumlah pencalonan mencukupi ekoran amalan tidak sihat tersebut yang didakwanya berlaku di seluruh negara.

Berdasarkan keadaan itu, jelasnya, hanya `keajaiban’ yang membolehkan beliau mendapat jumlah pencalonan mencukupi untuk bertanding memandangkan kubu-kubu kuatnya turut goyang akibat gejala berkenaan.

''Dalam keadaan gejala rasuah politik yang sedang berleluasa dalam negara kita sekarang ini, keyakinan saya untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda terhakis.

''Kalau amalan ini dibiarkan berlaku pada masa ini, saya tidak yakin akan mendapat cukup pencalonan,'' katanya selepas bermesyuarat dengan ahli-ahli UMNO Cawangan Jitra di sini hari ini.

Semalam, Mukhriz yang juga Ahli Parlimen Jerlun mendakwa terdapat penyelewengan dalam pemilihan di peringkat cawangan Pemuda UMNO di seluruh negara.

Saya harap Mukhriz insaf dan sedar bahawa Umno bukanlah parti yang baik dan sesuai untuk dijadikan pengkalan untuk berjuang menegakkan kebenaran. Umno sendiri tidak mempunyai ideologi khusus selain menjadi medan untuk mengumpul kekayaan dan kuasa semata-mata.

Oleh kerana Umno tidak mempunyai ideologi khusus jauh sekali dari Islam maka, ahli-ahli Umno menggunakan apa juga taktik untuk menang dalam pemilihan. Mukhriz sepatutnya sedar bahawa di dalam Umno agama dan etika serta moral sudah tidak diamalkan. Di dalam Umno siapa banyak duit, ramai samseng, pandai membodek dan sebagainya, maka dialah yang berhak menang.

Ayah Mukhriz sendiri, Tun Mahathir yang cukup berpengaruh ketika berkuasa dulu, juga tersungkur pada pemilihan perwakilan Umno Kubang Pasu tahun lalu akibat politik wang dan ugut.

Jadi tidak apa lagi yang boleh diharapkan untuk memperbetulkan Umno yang busuk lagi membusukkan. Jalan keluar untuk menyelamatkan diri dari bersubahat di dalam parti jijik ini ialah keluar dari Umno dan sertai PAS.

Pintu sentiasa terbuka untuk Mukhriz menyertai PAS. Insya Allah dengan ilmu, karisma dan pengalaman YB PAS akan memberikan peranan sesuai untuk YB.

Comments