USUL UNDI TAK PERCAYA : SPEAKER BUAT KEPUTUSAN ISNIN DEPAN

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia hanya akan memutuskan sama ada menerima atau menolak usul tidak percaya terhadap kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang dibuat pakatan pembangkang pada Isnin ini.

Pandikar Amin berkata, beliau mempunyai pilihan untuk menolak usul itu ketika dalam kamarnya atau mengumumkan secara rasmi keputusan menerima atau menolak selepas sesi soal jawab Dewan pada pukul 11.30 pagi.

Jelas beliau, usul itu yang dikemukakan pakatan pembangkang di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) dan 18(2) tidak akan melibatkan sebarang pengundian sebaliknya hanya perbahasan dibenarkan.

Nampak sangat Speaker ini 'bias'. Mengapa pengundian tidak buat. Perbahasan ini tidak akan memberikan apa-apa makna jika sekiranya tiada pengundian. Bagaimana kita ingin mengetahui samada hujah Ahli Parlimen yang mencadang dan membangkang diterima.

Bukankah sesuatu usul itu perlu diputuskan samada diterima atau ditolak. Namun sebenarnya dari segi maruah Pak Lah sudah tercalar kerana sebelum ini belum pernah Perdana Menteri menerima usul tidak percaya seperti ini.

UndurLAH jangan tunggu lagi. Kalau tidak mahu bagi jalan kepada pengganti dari Umno bubarkan sahaja Parlimen supaya rakyat boleh buat keputusan untuk memilih kerajaan baru.

Comments