UMNO TERUS MAINKAN ISU MUZAKARAH - Ref Malaysiakini

Nampaknya Umno masih tidak 'reti' bahasa masih ingin memainkan isu Muzakarah bagi mendapatkan sokongan rakyat. Semalam Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan tegas menyatakan bahawa tidak ada muzakarah dijalankan oleh PAS dan Umno baik yang telah lepas mahupun akan datang. Yang ada katanya adalah pertemuan (Muqabalah) antara pemimpin PAS dan Umno.
Namun hari ini Ketua Penerangan Umno, Muhammad Mohd Taib sekali cuba 'bermain' dengan isu muzakarah ini. 'Mike Tyson' berkata Umno dan PAS akan meneruskan muzakarah tetapi ia akan dihadkan kepada isu-isu mengenai Islam.
Katanya, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi - yang juga presiden Umno - telah memberi taklimat mengenai perkara tersebut dalam mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno hari ini.Menurutnya, perdana menteri telah menegaskan bahawa orang Islam boleh berbeza pendapat mengenai isu-isu politik, tetapi tidak sepatutnya dalam isu agama.Ditanya mengenai kemungkinan PAS menyertai BN, Muhammad berkata, ia tidak dibincangkan dalam mesyuarat MT hari ini.
Jelas sekali bahawa Umno tidak segan silu menggunakan isu ini untuk kepentingan politik mereka walaupun Tuan Guru Mursyidul Am telah menegaskan bahawa tiada muzakarah antara Umno dan PAS dahulu dan akan datang (buat masa sekarang).
Apa agaknya tujuan Umno menggunakan isu ini.? Ianya tidak lain dan tidak bukan adalah kerana sebab-sebab berikut :-
1) Untuk mendapatkan kembali sokongan orang Melayu yang jelas menolak Umno pada Pilihanraya Umum lalu. Dengan adanya Muzakarah Umno menyangka bahawa Orang Melayu akan melihat Umno adalah parti perpaduan dan sanggup mengenepikan perbezaan dengan PAS demi Islam dan kedaulatan Melayu.
2) Untuk mengalihkan isu-isu panas seperti isu Altantuya, isu kenaikan harga minyak dan barangan, juga isu pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat.
3) Untuk memecahkan perpaduan Pakatan Rakyat kerana tahu bahawa DAP dan PKR tidak bersetuju dengan muzakarah PAS-Umno.
Kita ingin menegaskan kepada Umno dan Mohd Taib supaya menghentikan 'permainan' ini sebelum kamu dimalukan didepan rakyat. Jangan nanti rakyat mencemuh Umno dengan kiasan hidung tak mancung pipi tersorong-sorong.

Comments

Nostradamus said…
Justifications to Answers on Jeyklls and Hydes Question 17.
Justifikasi kepada Jawapan atas Soalan 17 Jeykll dan Hyde.

17. The next PM of Malaysia will follow R.A.H.M.A.N theory. (Fact).
17. Perdana Menteri Malaysia yang berikutnya akan mengikuti teori R.A.H.M.A.N (Fakta).

Quatrain 17

In the month of summer games
When leaders are chosen and thrown away
Man starts to think again
Power, Gold and Glory to gain

Problems to glory are but hindrances
To be solve is such a simple game
Sleeping partner is to be cast away
Expendable are those as such before

http://Patek1472.wordpress.com