RAKYAT DERITA, PEMIMPIN BOROS - Ref Malaysiakini

Apa ada pada plat kereta? Namun itulah yang dikejar oleh pemimpin-pemimpin negara. Ada yang berbelanja sehingga ratusan ribu semata-mata untuk mendapatkan plat yang diidamkan. Semua tak lain -lain bukan untuk berbangga dan menunjuk-nunjuk, kalau bukan untuk tujuan bermegah dan menunjuk-nunjuk tujuan apa lagi. Di saat rakyat kais pagi makan pagi kais petang makan petang pemimpin membelanjakan ratusan ribu hanya semata-mata untuk mendapatkan plat 'fancy' ini.
Jenis pemimpin apakah mereka ini? Adakah ini yang diajarkan oleh Islam dan moral, bermegah-megah di tengah-tengah penderitaan rakyat yang bersusah payah mengerah keringat untuk menyuapkan nasi ke mulut-mulut anak isteri yang menanti di rumah. Beras pula rata-rata berharga RM28 untuk 10 kilo.
Inilah yang dilakukan oleh pemimpin kesayangan kita Tuan Yang Terutama (TYT) Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakub yang setakat ini secara keseluruhannya jumlah bidaan yang dibuat untuk empat buah keretanya adalah sebanyak RM133,658. Banyaknya duit beliau membelanjakan sejumlah itu hanya untuk plat kereta. Sedangkan rakyat mengikat perut kerana ketiadaan wang untuk membeli makanan. Sampai hati TYT memperli kami rakyat bawahan dengan berbelanja ratusan ribu untuk plat kereta.
Terbaru, Yang Dipertua (YDP) Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakob, yang juga merupakan bekas Menteri Besar Pahang, sekali lagi membida nombor pendaftaran kenderaan untuk dua buah kereta di Jabatan Pengangkutan Jalan Melaka, sebanyak RM55,558.

Bidaan tersebut dibuat atas nama Tun Mohd Khalil Yaakob dengan nombor kad pengenalan 371229-06-5295 bagi nombor pendaftaran MBQ 1 sebanyak RM47,300 dan ianya merupakan jumlah bidaan yang tertinggi untuk nombor siri MBQ.

Manakala, beliau juga turut membida satu lagi nombor pendaftaran iaitu MBQ 11 sebanyak RM8,258 dan ini menjadikan jumlah bidaan yang dibuat oleh Tun Khalil sebanyak RM55,558.

Pada akhir November lalu, penduduk Melaka telah digemparkan apabila beliau bertindak membida dua nombor pendaftaran bagi nombor siri MBN iaitu bagi MBN 1 sebanyak RM56,100 dan MBN 8 dengan harga RM22,000 dan ini menjadikan nilai bidaan yang telah dibuat oleh Tun Khalil pada masa itu berjumlah RM78,100.

Secara keseluruhannya jumlah bidaan yang dibuat oleh Tun Khalil bagi empat buah kereta adalah sebanyak RM133,658 seterusnya mengalahkan rekod yang dipegang oleh bekas Menteri Besar Perlis, Dato' Seri Shahidan Kassim yang menender nombor plat RG 1, RG 9, RG 12 dan RG 17 sehingga mencecah RM120,000. (Sumber Harakahdaily).
Bukankah elok dan baik jika sekiranya wang sebanyak itu disedekahkan kepada rakyat yang amat memerlukan lebih-lebih pada saat rakyat semakin terhimpit dengan harga minyak dan barangan yang semakin naik.
Kasihanilah kami wahai TYT ku yang sangat ku sayangi. Jengok sekali-sekala rakyat marhaen di Kuala Sungai Baru, Lubok China, Batang, Taboh Naning dan lain-lain tempat. Ada antara mereka yang terpaksa berfikir banyak kali untuk membeli sesuatu barang lantaran bajet keluarga yang tidak cukup.
Kami mendoakan kesejahteraan TYT pada setiap kali sembahyang Jumaat. Tunjukkanlah kasihan belas TYT kepada kami. Jangan berbelanja dengan boros begini. Kami rakyat Melaka terpaksa berprasangka tidak baik kepada TYT kerana isu ini.
Kami juga merayu kepada TYT agar menasihatkan Ketua Menteri TYT dan rakyat Melaka supaya jangan berbelanja boros akan duit rakyat. Setakat macam-macam Ketua Menteri buat sedangkan ianya belum tentu memberikan manfaat kepada rakyat.
Kasihanilah kami wahai TYT.
Rakyat miskin wal fakir
Taboh Naning

Comments

Unknown said…
"""""""""""Umno Perak offers to merge with PAS

IPOH - UMNO in Perak has offered to merge with Parti Islam SeMalaysia (PAS) and together rule the northern state, upping the ante in the so-called Malay unity talks.
Umno's Perak chief Tajol Rosli Ghazali said that the merged parties in the state could continue to have a PAS leader as Menteri Besar.

Datuk Seri Tajol said the Umno-PAS Perak government would be more stable than the current one made up of the Pakatan Rakyat, New Straits Times reported yesterday.

'To develop and achieve Vision 2020, we must have political stability. And it cannot exist without cooperation between Umno and PAS,' Mr Tajol said. Malaysia plans to become a developed nation by 2020.

The offer, although immediately spurned by PAS leaders in Perak, is sure to add to worries in Pakatan about the strength of their alliance.

'As far as PAS in Perak is concerned, we will be in Pakatan forever and ever. There is no way we will pair with them,' said Perak Menteri Besar Mohammad Nizar Jamaluddin, who is from PAS.

Pakatan is made up of the multi-racial Parti Keadilan Rakyat, the Chinese-based Democratic Action Party and Islamic party PAS.

Prime Minister Abdullah Badawi two weeks ago surprised many Pakatan leaders, including those in PAS, when he said he had held low-key meetings with PAS chiefs to talk about Malay unity and the future role of Islam in the country.

Leaders of PAS have since been split over the issue of working with Umno, seen by many as a bitter opponent for Malay votes.

Influential PAS spiritual leader Nik Aziz Nik Mat last week said that the two parties should disband and form a new party for all Malays. This was rejected by most central Umno leaders, but seemed to have found support in Umno Perak.

Mr Tajol, who was Menteri Besar in the previous administration, added another sweetener for PAS: that the party would get 'three or four' state executive councillor posts, the equivalent of state ministerial posts.

He said recently that the Pakatan government in Perak would fall by Aug 31, hinting at defections from Pakatan assemblymen. """""""""""""""""



Now, heres what i dont understand. If UMNO were really sincere, why dont they offer to merge with PAS in the states where they control! and give up the Mentri Besar-ship to PAS. Say in Johor, Melaka or Pahang?

Why does it have to be in states held by Pakatan? states like Perak and Selangor Why?

You can tell here its because they want to create a backdoor opening back into power

they will never give up their own states, wake UP PAS!!!!!