ORANG BERAK TENGAH JALAN TAKKAN NAK MENGAKU? Ref Malaysiakini

Siapa bercakap benar? Anwar atau Saiful. Sudah tentu salah seorang dari mereka adalah pembohong dan pembuat fitnah nombor wahid.
Tiada siapa yang tahu siapa sebenarnya yang suci siapa yang jijik. Hanya Allah S.W.T dan mereka berdua sahaja yang tahu. Masing-masing mengaku bercakap benar. Saiful yang berdiam diri dan entah di mana sekarang ini tampil melalui peguam, bapa dan bapa saudaranya, Uncle Pet (nama pun semacamnya) membuat kenyataan akhbar semalam mendakwa bahawa beliau berani memberikan kerjasama kepada Polis dan hospital. Peliknya beliau tidak mahu tampil di khalayak ramai sebagaimana Anwar yang tidak segan silu bertemu dengan semua orang termasuk Polis. Mengapa Saiful tidak berani. Berani kerana benar takut kerana salah. Biasanya orang yang bersalah sahaja yang takut.
Bapanya mendakwa beliau hairan mengapa Anwar memberikan banyak alasan dan enggan bekerjasama dengan Polis.
Demi membela Mohd Saiful yang menjadi mangsa bekas majikannya ini, saya dan keluarga saya menuntut dengan setegasnya kepada individu yang terlibat supaya memberikan kerjasama yang sepenuhnya dalam penyiasatan pihak polis," katanya.Azlan berkata, berbeza daripada Anwar, Mohd Saiful telah mengambil sikap "berani kerana benar dan beliau (anaknya) tanpa sebarang masalah telah memberikan kerjasama yang sepenuhnya bagi membantu polis membuat siasatan." katanya dipetik dari Malaysiakini.
Bila melihat kepada latarbelakang kedua-dua mereka ini saya yakin rakyat boleh membuat andaian sendiri.

Saiful seorang pelajar yang kandas dan mungkin dikategorikan sebagai pelajar malas dan bangang. Rakan-rakannya mendedahkan beliau suka mencari publisiti dan ingin popular. Mempunyai hubungan yang rapat dengan Najib dan pegawai Najib sehingga boleh bertemu mereka bila-bila masa, hatta nak minta Biasiswa pun boleh jumpa Najib (?????).
Anwar tak perlu diperkenalkan. Merengkok dalam ISA dan penjara selama 6 tahun akibat tuduhan liwat dan salahgunakuasa sehingga mahkamah mensucikan beliau dari tuduhan liwat tahun 1998. Mempunyai ramai musuh politik antaranya Dr Mahathir, Najib, Pak Lah dan lain-lain. Musuh-musuh politik Anwar baik pulak Saiful (terutama Najib) .......(???????)
Terpulang kepada kita untuk membuat andaian dan keputusan sendiri siapa pembohong siapa yang benar?

Comments

mika said…
Saudara, inilah kali pertama saya membaca blog saudara. Saya terkejut dengan perkataan bangang dan malas itu.
jadilah manusia "kerdil" yang tulen seperti yang saudara ingin perjuangkan itu - terima kasih
tajudin said…
pak sofi,

a. kenapa mesti berak tengah jalan?
b. kalau dah terberak tengah jalan, kenapa tak sapu/buang?