MAMPUIH UMNO ....................!!!$#%%%$

Mampuih Umno ........itulah ungkapan yang terpancar dibenak saya bila mendapat tahu bahawa Kerajaan Perak meneladani kerajaan Selangor dengan memberikan air percuma untuk 20 meter padu kepada rakyatnya yang berpendapatan kurang dari RM750. Ianya akan bermula pada 1 Ogos ini.

Pengumuman ini di buat oleh YAB Dato' Seri IR Mohd Nizar Jamaluddin di Ipoh semalam. Perkembangan ini ternyata mengembirakan rakyat Perak.Pengumuman ini juga menjawab spekulasi yang dimainkan oleh setengah pihak kononnya Pakatan Rakyat berbohong dalam manifesto PR ke 12 yang lepas. Isu ini juga dibangkitkan dalam sidang DUN Perak yang lepas.

Dato' Seri IR Mohd Nizar berkata seramai 15,000 penduduk miskin di negeri ini dikenal pasti menerima kemudahan itu dengan anggaran kos perbelanjaan yang ditanggung Lembaga Air Perak (LAP) berjumlah RM2 juta sebulan.

“Pemberian air percuma ini adalah sebahagian daripada sumbangan kerajaan negeri kepada penduduk miskin di Perak bagi meringankan beban mereka berikutan harga barang yang semakin meningkat,” katanya kepada pemberita di Ipoh semalam.

Mohammad Nizar yang juga pengerusi LAP berkata, bekalan air percuma itu akan diberikan kepada mereka yang mempunyai meter individu di kediaman masing-masing.

Apa lagi yang Umno nak kata. Satu persatu janji Pakatan Rakyat ditunaikan oleh kerajaan mereka. Kerajaan BN di negeri-negeri mereka pula sibuk untuk membuat projek-projek besar dan kecil sebab bila ada projek ada 'masyuk'. Mereka bukannya memikirkan penderitaan rakyat. Yang mereka fikir apa projek lagi nak dibuat, apa projek lagi yang boleh diberikan pada kroni mereka............mampuih Umno.....

Dalam perkembangan lain, Menteri Besar berkata kerajaan negeri juga memberi ganjaran RM1,000 seorang kepada anak negeri ini yang berjaya melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Semasa sidang DUN yang lepas pihak pembangkang bertanyakan mengenai perkara yang sama dan dijawab oleh Exco Teknologi maklumat, YB. Thomas Su bahawa pihak kerajaan akan memberikan ganjaran ini sekiranya keadaan kewangan kerajaan mengizinkan.

MB menjelaskan bagi menuntut wang ganjaran itu, pelajar perlu datang sendiri berjumpa dengan Exco Pendidikan, Nga Kor Ming dan perlu membawa dokumen pengenalan diri dan surat tawaran ke IPTA.

Mampuih Umno .........

Tranungkite .....Cina Islam

Comments