HARGA MINYAK : NAIK TAK BERTANGGUH, TURUN JAUH SEKALI ~ Ref Malaysiakini

Sedih mengenangkan nasib rakyat Malaysia yang berkerajaankan BN yang tidak berhati perut. Rakyat nak kebulur, nak mam$#%, nak makan nasi dengan garam itu engkau punya hal. Aku jadi pemimpin aku berhak bersenang lenang dengan gaji dan elaun dari duit rakyat. Malah aku cukup mewah dengan projek-projek yang aku dan kroni aku dapat.

Sedang Singapura menurunkan harga minyak kerajaan Malaysia diam seribu bahasa. Langsung tidak ada riak-riak harga minyak akan diturunkan walaupun harga minyak dunia sudah jatuh.

Kalau dulu alasan untuk menaikkan harga minyak adalah kerana harga minyak global naik, mengapa sekarang tidak mahu turunkan harga minyak setelah harga minyak dunia turun. Siuuul betul.

Media melaporkan bahawa harga minyak petrol turun lagi semalam, sebanyak 10 sen setiap liter - penurunan terbesar sejak Ogos 2003. Ini kali kelima harga minyak petrol turun dalam masa 20 hari.

Langkah mengurangkan harga minyak petrol semalam dimulakan Shell, yang kemudian diikuti Caltex, Singapore Petroleum Company (SPC) dan Mobil.

Dengan penurunan harga itu, harga minyak petrol sebelum ditolak diskaun di kedai minyak sekarang adalah $2.110 seliter bagi petrol oktana 98, $2.036 seliter bagi petrol oktana 95 dan $2.003 seliter bagi petrol oktana 92.

Harga minyak petrol premium sebelum ditolak diskaun pula adalah $2.239 seliter bagi Shell V-Power dan $2.236 seliter bagi Caltex Platinum. (Sumber dari Blog Tian Chua)

Mungkinkah harga minyak di Malaysia diturunkan?

Mati hidup balik pun belum tentu harga minyak Malaysia akan diturunkan. Bukan apa selagi pemimpin yang tamakkan kuasa, keras hati, ego dan tidak memikirkan masalah rakyat serta tidak takutkan Allah memerintah selagi itulah rakyat akan dibelenggu dengan masalah harga minyak yang mahal ini.

Janganlah dok berangan harga minyak akan diturunkan oleh puak-puak pemimpin BN ini. Mereka langsung tidak memikirkan masalah kita.

Kalau minyak dunia turun sehingga 0.05 USD setong belum tentu mereka turunkan harga minyak. Binawe betul (lama tak guna perkataan ni).

Insan Teraniaya
Pulau Sebang, Melaka

Comments