PESTA MELAKA TERUSKAN TRADISI MAKSIAT

Memang tidak dapat disangkal bahawa Pesta Melaka memberikan manfaat kepada rakyat dari segi peluang perniagaan, interaksi antara rakyat berbilang kaum dan sebagainya. Namun pada masa yang sama masih banyak program negatif dan maksiat yang dijalankan oleh pihak penganjur iaitu kerajaan negeri dan agensi-agensinya.

Acara-acara seperti pertandingan layang-layang, pertandingan kompang, pertandingan merekacipta tanglung dan sebagainya memang baik dan sesuai untuk semua peringkat umur, agama dan bangsa.

Namun kita merasakan program-program seperti pertandingan menyanyi, karaoke lebih-lebih lagi pertandingan ratu cantik tidak memberikan impak yang positif kepada pengunjung. Ia hanya menggalakkan budaya hedonisme di kalangan pengunjung dan rakyat jelata. Malah pertandingan ratu cantik (walaupun mungkin tidak mendedahkan tubuh) merupakan pertandingan yang langsung tidak bermanfaat selain hanyalah untuk bermegah dengan kecantikan seseorang.

Alasan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam di dalam Blognya yang menyatakan bahawa Pesta Sungai Melaka dapat memberi peluang kepada semua golongan remaja, veteran dan seni untuk menonjolkan bakat mereka melalui acara-acara yang dianjurkan seperti pertandingan menyanyi dan karaoke serta pertandingan ratu cantik merupakan alasan yang dangkal. Ini kerana ia memberikan kesan yang negatif lebih banyak dari positif. Antara percampuran lelaki dan wanita yang keterlaluan, pendedahan aurat di kalangan wanita selain mengujudkan budaya keseronokan yang tidak mengenal masa dan tempat.

Kita mencadangkan supaya pihak penganjur dapat menyediakan program yang lebih bermanfaat pada masa akan datang dengan menggantikan program-program yang tidak berfaedah ini. Antaranya program seperti pertandingan syarahan, pertandingan rekacipta sains, pertandingan kesenian & sastera, pertandingan nasyid, pertandingan bayi comel dan sebagainya.

Comments