PEMIMPIN MELAYU YANG TIDAK MEMBELA MELAYU


Pada 3 Ogos 2005 lalu kerajaan negeri telah merobohkan Bangunan Bazar MARA jalan Laksamana di dalam Bandaraya Melaka Bersejarah. Perobohan bangunan itu melibatkan 22 perniaga Melayu yang telah lama berniaga di kawasan yang amat strategik itu.

Tujuan perobohan itu adalah untuk dijadikan kawasan lapang sebagai salah satu tempat untuk pengunjung ke sungai Melaka. (Selain itu kawasan lapang itu juga dijadikan parking untuk pengunjung gereja berdekatan.)

Namun nampaknya kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Mohd Ali Rustam amat berbangga dengan perobohan kawasan perniagaan melayu ini.

Terbaru di dalam blognya Ali Rustam mendakwa peniaga-peniaga di kawasan tersebut bersetuju dengan perobohan itu tanpa sebarang bantahan. Ali Rustam seolah-olah berbangga kerana berjaya merobohkan kawasan perniagaan melayu di tengah-tengah bandar ini.

Peniaga-peniaga tersebut hanya di bayar RM5,000 seorang, itupun setelah hampir 3 tahun kedai mereka dirobohkan. Sebelum itu mereka hanya dibayar RM1,000 seorang.

Dengan perobohan tersebut maka kawasan perniagaan Orang Melayu di Bandaraya Melaka semakin mengecil. Namun Ali Rustam gembira dengan pengecilan saiz kawasan perniagaan Melayu ini.

Apa jenis pemimpin Melayu macam ini?

Comments