KERAJAAN MAJU SETAPAK MUNDUR SETAPAK

Hari ini kita mendapat dua berita yang bertentangan tentang kebebasan media. Pertama kerajaan meluluskan permohonan Harakah untuk diterbitkan dua kali seminggu setelah bertahun-tahun permohonan diajukan kepada pihak berwajib. Sebenarnya Harakah bukan membuat permohonan baru tetapi Harakah hanya menuntut hak penerbitannya yang telah dicabul oleh kerajaan BN selepas Pilihanraya Umum 1999 lalu.

Walaupun keputusan ini tidaklah melambangkan kebebasan sebenar akhbar selagi Harakah tidak dibenarkan untuk dijual secara terbuka namun ianya dikiran langkah yang baik demi untuk merealisasikan kebebasan akhbar yang dilaung-laungkan oleh kerajaan.

Kedua, kerajaan mengambil langkah mundur ke belakang apabila menghadkan bilangan wartawan yang boleh membuat liputan sidang parlimen. Ini pula merupakan langkah yang jelas mencabuli kebebasan media.

Mengapa kerajaan bertindak sebegini rupa. Sekali bertindak seolah-olah memberikan sedikit kebebasan kepada media tetapi pada masa yang sama mengongkong media.

Memang jelas nampaknya kerajaan ini yang ada sekarang adalah keraajaan CACA MARBA yang seolah-olah pening kerana masalah politik dalaman mereka yang kucar kacir.

Comments