BERSAMA RAKYAT MENENTANG KENAIKAN HARGA MINYAK

Hari ini 13 Jun 2008 bermula 2.30 petang saya sempat bersama-sama rakyat Malaysia menyertai demonstrasi anjuran DPP Pusat dan Pemuda Pakatan Rakyat.

Demo ini bertujuan untuk menzahirkan penentangan rakyat terhadap keputusan zalim dan bodoh kerajaan Islam Hadhari menaikkan harga minyak baru-baru ini.
Berpusu-pusu rakyat Malaysia berarak dari Masjid Jamek Kampung Baru sehingga ke tengah-tengah Kotaraya Kuala Lumpur.

Rakyat Malaysia yang berada di bahu-bahu jalan, pekedai dan pelanggan-pelanggan semuanya secara terbuka memberikan sokongan. Malah pelacur-pelacur, mak nyah-mak nyah dan pelanggan-pelanggan mereka yang mengintai dari tingkap-tingkap hotel murah sekitar Jalan Chow Kit, Jalan Tengku Abdul Rahman dan sekitarnya juga memberikan sokongan mereka.

Pendekata seluruh rakyat bersatu menentang kenaikan harga minyak yang sudah pasti mencengkam rakyat.

Ayuh Pak Lah undurLAH kalau kamu sudah tidak tahu untuk mentadbir negara sehingga rakyat semakin tertekan dan menderita.
------------------------
Laporan Pemudawilayah
Demontrasi Aman yang menghimpunkan pemuda-pemuda Pakatan dan rakyat pada hari ini berjaya mencapai matlamatnya iaitu menyampaikan mesej kepada seluruh rakyat dalam dan luar negara terhadap kezaliman Barisan Nasional yang menaikan harga minyak minggu lepas.
Himpunan bermula dari Masjid kg. Baru kira-kira jam 2 petang dengan dipimpin oleh Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub bersama Hj. Mohamad Sabu, Ust. Idris, Syed Azman, Ust. Nuridah, Dr. Lo’lo’, serta Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Jonah@Khairul Annuar Ahmad Zainudin dari Angkatan Muda Keadilan.

Sekitar 5,000 orang menyertai himpunan ini dan pihak Polis yang menerima laporan bahawa perarakan akan berlangsung hingga ke Suria KLCC telah mengambil tempat.Laluan untuk memasuki jalan Raja Abdullah disekat berhampiran pintu keluar masjid. Untuk itu rancangan untuk ke KLCC dibatalkan dan himpunan berarak memasuki jalan Raja Alang di Chow Kit dan Keluar di Jalan Batu untuk menuju ke Sogo.

Rancangan berkenaan dilakukan bagi memastikan perarakan dapat dijayakan. Suria KLCC adalah rancangan di atas kertas yang akhirnya menyebabkan laluan alternatif menjadi lebih mudah tanpa gangguan Polis.

Pada pagi tadi, penganjur difahamkan bahawa pihak Polis telah mengadakan beberapa sekatan sepanjang laluan hingga ke KLCC dan terdapat juga khabar angin yang mengatakan bahawa sekumpulan samseng yang diupah pihak tertentu menanti di KLCC untuk melakukan rusuhan.
Kita merancang, Allah Merancang dan perancangan Allah itu lebih baik. Maka pelan altenatif digunakan dan perarakan berlangsung dengan aman.

Tak sampai 100 orang anggota polis mengikuti perarakan ini kerana ramai yang berkumpul dilaluan sekitar Jalan Sultan Ismail hingga ke Jalan Ampang.

Laungan “BN..Barang Naik” dan “Turun….Turun…Turun BN” membakar kehangatan tengahari yang ternyata tidak mampu melunturkan semangat para demonstran.

Dalam ucapan pimpinan, Salahuddin menyatakan bahawa rakyat perlu bangkit dan membantah kenaikkan ini sebelum Barisan Nasional terus menerus mengambil kesempatan menaikkan harga barang sesukahati.

Kerajaan BN dituntut untuk menurunkan harga barang dan rakyat akan teruskan melancarkan kempen PROTES sekiranya pemimpin BN terus bersikap angkuh.

Para demontran mengambil tempat di petak kuning berhadapan dengan Sogo bagi mendengar ucapan pimpinan. Lebih 20 minit, himpunan dilakukan disitu dan pihak polis langsung tidak menganggu himpunan. Mereka hanya memerhati dari jauh sambil turut mendengar ucapan dari para pimpinan.

Selepas sahaja Ust Idris habis memca doa, perarakan diteruskan hingga ke Pejabat Agung Pas di jalan Raja Laut.

Sebelum himpunan bersurai, Salahuddin mengingatkan semua agar dapat mengajak lebih ramai lagi rakyat untuk bersama dalam Himpunan Sejuta Rakyat Membantah Kenaikkan Minyak pada 5 Julai nanti.

Para demonstran ternyata berpuashati kerana dapat menyertai Himpunan ini dengan baik walaupun pada awalnya diwar-warkan seperti akan berlaku tangkapan dan adegan kejar mengejar dengan Polis.

Kita memahami bahawa Malaysia negara demokrasi, dan ini adalah sebahagian dari demokrasi yang dituntut rakyat iaitu untuk didengar suara serta pandangan walaupun dari kaki lima.

Comments