ORANG UMNO BERBONDONG-BONDONG MASUK PARTI PAKATAN RAKYAT, EZAM NAK MASUK UMNO????

Kalau betul Ezam ingin berpatah balik ke dalam Umno, ini merupakan suatu yang pelik dan ajaib kerana sekarang ini orang Umno sendiri berbondong-bondong masuk parti-parti Pakatan Rakyat.

Ezam yang berjuang separuh mati bersama reformasi sehingga meringkuk dalam ISA dan ditahan dibawah OSA takkan begitu mudah patah semangat dan mengubah fikiran.

Hasil titik peluhnya berjuang menyedarkan rakyat tentang betapa zalimnya kerajaan BN telah diterima oleh majoriti rakyat dibeberapa buah negeri. Mengapa Ezam tidak mahu bersama-sama menggerakkan gerakan ini agar seluruh rakyat Malaysia bersama-sama dengan Pakatan Rakyat. Takkan kerana marahkan seseorang prinsip perjuangan dilupakan.

Ezam sangat dikenali ketika era reformasi kerana kegarangannya menentang dan mendedahkan pelbagai salah laku pemimpin Umno dari kes Mahathir hingga kepada Tan Sri Rahim Tamby Chik dan Dato' Seri Rafidah Aziz hingga beliau terpenjara dalam Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Ezam sendiri pernah bergelut dengan satu lagi akta yang cukup menjadi seteru kepadanya iaitu Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membuatkan beliau dan enam sahabatnya, Tian Chua (ahli Parlimen Batu), Hishamuddin Rais, Lokman Noor Adam, Ghani Haroon, N.Gobalakrishnan (kini ahli Parlimen Padang Serai) dan Saari Sungip (Adun Hulu Kelang) terpenjara lebih dua tahun tanpa perbicaraan.

Paling mengimbau kenangan, Ezam sendiri selepas keluar dari penjara bingkas membuat beberapa laporan ke atas Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan ahli keluarganya melalui NGO yang ditubuhkannya, Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi (Gerak).
Kemudian, Gerak juga adalah pertubuhan yang mendedahkan kes membabitkan bekas Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR), Dato' Seri Zulkifli Mohd Noor yang menggemparkan negara.

Selain itu Zukifli juga dikaitkan dengan kes salah laku dan penyelewengan selain mendiamkan beberapa laporkan penyelewengan dan salah guna kuasa yang dikaitkan dengan anak menantu Perdana Menteri.

Kehadiran Gerak sekitar tahun 2006 hingga 2007 memberi impak besar kepada gelombang gerakan membanteras rasuah di kalangan pemimpin kerajaan dalam motif badan itu untuk menolak rasuah secara total.

Kini Ezam dikatakan akan meninggalkan Gerak kepada seorang anak muda bekas Graduan Universiti Malaya, Mohd Nazree Yunos untuk terus memimpin NGO itu.

Mungkinkah Ezam sudah tidak tahan diuji? Harapan kita agar Ezam sabar dan mengubah fikirannya. Kalaupun tidak mahu bersama PKR, Ezam masih boleh bersama PAS atau lain-lain parti pembangkang. Fikirklah wahai Ezam ...........

Comments