MBMB DAN KERAJAAN MELAKA BERSEKONGKOL BENARKAN KEGIATAN PELACURAN

Laporan sebuah akhbar pada 23 Mei lalu (semalam) sekali lagi membuktikan bahawa Melaka adalah negeri yang layak diberi nama jolokan sebagai Melaka Darul Maksiat.

Bayangkan dalam sebuah negeri yang kecil begini sekurang-kurang nya lapan hotel murah di di dapati menjalankan kegiatan pelacuran.

Hotel-hotel tersebut terletak di Jalan Bunga Raya, Jalan Jalan Kee Ann, Jalan Munshi Abdullah dan Kampung Jawa. Ianya dikesan menjadi perhentian lelaki miang untuk melempiaskan nafsu sejak 1970-an berikutan semua hotel itu menyediakan khidmat pelacur antarabangsa dan tempatan.

Malah, perniagaan utama hotel murah itu bukan lagi sewaan bilik untuk bermalam sebagai rumah tumpangan sebaliknya bilik itu dikhaskan untuk melanggan pelacur pada kadar RM30 dan RM60 untuk sekali perkhidmatan.Walaupun ada di kalangan hotel terbabit pernah diserbu berulang kali jabatan imigresen, polis dan Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) tetapi masih beroperasi berikutan ada permintaan yang tinggi untuk khidmat seks terutama di kalangan warga asing dari Bangladesh dan Nepal.

Daripada lapan hotel murah itu, dua hotel sudah ditamatkan lesen perniagaannya oleh Majlis Bandaraya Melaya Bersejarah (MBMB) atas kesalahan menyalahgunakan premis untuk tujuan maksiat sejak setahun lalu tetapi masih beroperasi seperti biasa dengan membenarkan pelanggan memasukinya melalui pintu belakang.

Sudah berpuluh kali pendedahan sedemikian di buat oleh media samada media cetak atau media elektronik namun kegiatan maksiat ini terus menerus berlaku tanpa henti malah jumlah premis pelacuran kian bertambah.

Persoalannya apakah Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) dan Kerajaan Negeri Melaka tidak berkuasa untuk mencegahnya dari berterusan?.

Ini yang menghairankan.

MBMB sebagai sebuah kerajaan tempatan semestinya berkuasa untuk menamatkan lesen sesebuah premis yang melanggar peraturan.

Atau apakah MBMB memberi lesen untuk hotel menjalankan kegiatan pelacuran???

Begitu juga dengan Kerajaan Negeri, adakah Ketua Menteri dan Exco-exco takut untuk bertindak. Bukankah kerajaan negeri boleh meminta jasabaik TNB dan anak syarikatnya Perbadanan Air Melaka (PAM) memotong bekalan elektrik dan air ke premis-premis 'celaka' tersebut.

KERAJAAN NEGERI, MBMB, TNB DAN PAM MESTILAH MENGAMBIL TINDAKAN SERTA MERTA KE ATAS SEMUA HOTEL YANG MENJALANKAN KEGIATAN PELACURAN TERSEBUT.

HANYA TINDAKAN DRASTIK SEPERTI MEMBATALKAN LESEN PREMIS PERNIAGAAN, MEMOTONG BEKALAN AIR DAN ELEKTRIK SERTA MENYAMAN PIHAK-PIHAK YANG MELANGGAR UNDANG-UNDANG MUNGKIN DAPAT MENYEDARKAN MEREKA.

JANGAN KITA MENGUNDANG BALA ALLAH DI ATAS MAKSIAT YANG DILAKUKAN DI DALAM NEGERI KITA.

Sofi Wahab
Ketua Penerangan PAS Negeri Melaka
sofiwahab@gmail.com

Comments