SOKONG BAWA PEKONG, PUJI BAWA KEJI

Sikap sokong memBABIbuta, puji tidak bertempat mesti dihindarkan di dalam kehidupan kita. Sikap inilah sebenarnya yang menyebabkan manusia lupa dan menyangka semua yang dilakukan benar belaka. Umpama Nabi yang maksum dari dosa.

Sikap inilah yang hampir menghancurkan negara kita sekarang. Pemimpin yang ada begitu suka dipuji dan disokong secara memBABIbuta. Sehingga sesiapa yang menyanggah dan tidak bersetuju dengan pandangan pemimpin akan ditindas dan dicantas.

JANGAN KITA MENGAMALKAN POLITIK SOKONG BAWA PEKONG, KEJI BAWA KEJI. Mungkin ini peribahasa baru yang saya ujudkan.

Saya setuju sangat dengan tulisan ABDUL HALIM HAFEZ dalam MSTAR.com.

Apa Kata Halim :

”BAGI saya, apa yang benar dan baik saya akan sokong tidak kira dari pihak mana, begitu juga yang salah, saya akan kritik tidak kira dari pihak mana.”

Saya amat menentang prinsip "Satu Kapal" iaitu menilai isu mengikut kepentingan "kapal" yang saya naiki.

Saya suka mencontohi sikap Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin, yang mengkritik apa yang salah tanpa mengira puak/golongan atau parti. Saya berharap semua pejuang-pejuang politik UMNO/PAS akan bersikap seperti ini dan marilah sama-sama menolak kefanatikan parti/puak/mazhab.

Itulah tulisan dan komennya . Pandangan tersebut memang sepatutnya dipertimbangkan oleh semua Tok Mufti yang kelihatan sering menjadi Yes Man terhadap apa juga keputusan kerajaan negeri dan pusat.

Resam ’Yes Man’ juga sudah menjadi darah daging kepada Umno. Sehingga sesiapa yang berani menentang orang atasan sudah pasti dicantas dan ditamatkan riwayatkan politiknya.

Dalam PAS, Alhamdulillah kita ditarbiah agar mengkritik pemimpin dengan berani tetapi berhemah dan beradab. Contohnya semasa muktamar perwakilan bebas berkata apa sahaja demi kebaikan ISLAM dan JEMAAH.

Comments