.

.

20 May 2013

RTM DAN MEDIA ARUS PERDANA UMNO PUNYA?

Menteri Komunikasi dan Multimedia Ahmad Shabery Cheek menolak dakwaan bahawa Pakatan Rakyat tidak mendapat liputan dalam media massa kerana gabungan parti berkenaan menurutnya masih mendapat tempat di media baru.



"Sebenarnya ini tidak benar (pembangkang tak diberikan akses kepada media) kerana, terbukti sebenarnya mereka dapat akses. 

"Cuma sekarang ini hanya berkaitan dengan akses media (tradisional). Semakin lama peranannya semakin terbatas. 

"Tetapi media baru adalah satu media yang berkembang dan boleh digunakan oleh sesiapa sahaja. Dan mahu tak mahu mesti mengakui bahwa sebenarnya mereka (pembangkang) boleh akses pada media baru," katanya. 

Menteri yang dahulunya penganut Parti Melayu Semangat 46 ini sebenarnya tidak sedar bahawa RTM itu adalah agensi kerajaan yang dibiayai dengan duit rakyat. Malangnya Umno dan BN buat RTM macam harta mereka sendiri. Mereka bebas melakukan apa sahaja kerja tidak kira hala atau haram. Malang sungguh Malaysia mempunyai menteri yang pemikiran sama macam menteri di era 50-an dan 60-an dahulu.


Macamana negara dan rakyat hendak maju kalau minda menteri pun sama dengan minda JKKK.


Dalam sidang media sama, Shabery berkata, kerajaan memberi kebebasan dan tidak mengadakan tapisan terhadap media baru seperti di negara lain.

Jelasnya, walaupun ada sesetengah negara yang mengharamkan penggunaan laman Facebook dan membuat tapisan pada kandungan media baru, perkara itu tidak akan terjadi di negara ini.

"Negara kita tak ada (sekatan ke atas media baru). Itu adalah bukti yang paling besar bahawa kebebasan bersuara sudah pun ada dan sudah diamalkan dalam negara kita. 

"Mungkin tidak sepenuhnya tapi sekurang-kurangnya asas itu penting dan patut dihargai," katanya lagi. 

Beliau berkata demikian dalam satu sidang media selepas majlis penyerahan tugas oleh Datuk Seri Rais Yatim di Putrajaya hari ini. 

3 comments:
Write comments
Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter