Presiden PAS boleh bukan MELAYU

Presiden PAS dan kepimpinan tertinggi PAS boleh bukan berbangsa Melayu. Ini kerana PAS bukan parti perkauman sempit macam Umno, MCA dan MIC yang meletakkan sesuatu kaum sahaja boleh menjadi pemimpin mereka. Tetapi sudah lama menerima konsep kepelbagaian bangsa dalam jemaahnya. PAS tidak pernah meletakkan perlembagaan bahawa Presiden dan Mursyidul Am mesti orang Melayu.

Cuma yang pasti Presiden PAS boleh orang Cina, India, Iban, Kadazan dan sesiapa sahaja ASALKAN SEORANG ISLAM yang layak.


Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan sesiapa sahaja yang "beragama Islam yang soleh" boleh memimpin Pas, tidak kira kaum atau bangsa.
"Saya ingin mengulangi penegasan saya bahawa sesiapa sahaja yang merupakan Muslim yang soleh boleh memimpin Pas sekalipun bukan berbangsa Melayu kerana bangsa tidak mempunyai apa-apa nilai di sisi ALLAH SWT," kata beliau menerusi Facebook hari ini.

Comments

Anonymous said…
bukankah allah swt.tidak memandang darjat atau bangsa?apa salahnya kalau pemimpin pas adalah dari bukan melayu kalau dia lebih islam dari orang melayu?.perjuangan pas adalah pejuangan islam,bukan bersandarkan semata mata melayu,bukankah hak orang melayu dan islam sinonim dengan melayu telah termaktub dalam perlembagaan,nak apa lagi?.kalaulah allah swt melantik bukan melayu seorang pejuang islam sebagai pemimpin kita,adakah kita akan menolaknya?.pastikah kesemua pejuang islam dizaman nabi saw. berbangsa arab?>