BR1M : Hanya 27 sen SEHARI, 5 tahun RM500

Lebih 50 peratus daripada 4.1 juta borang pemohon skim Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diterima dari seluruh negara, mula menikmati pembayaran bantuan tersebut dalam bentuk baucar tunai semalam.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, pembayaran dibuat kepada kumpulan pertama ini walaupun tempoh permohonan skim itu dilanjutkan lagi sehingga 10 Februari ini.


Sebagai rakyat, kita mesti mengambil bantuan tersebut ia adalah hak kita sebagai pemvayar cukai walaupun kita tahu bantuan hanya 5 tahun sekali itupun menjelang Pilihanraya Umum ke 13. Jika tidak ada pembangkang yang kuat dan kesungguhan kerajaan negeri-negeri PR menjalankan program kebajikan belum tentu BR1M ini ujud.


Jika dihitung dengan teliti sebenarnya bantuan ini hanya berjumlah 27 sen sehari. Formulanya seperti di bawah :-


RM500 dalam masa 5 tahun (1825 hari).
1 hari = 500/1825 
         = RM0.27 ( 27 sen)


Apalah yang boleh dibuat dengan 27 sen sehari sedangkan kita membelanjakan puluhan ringgi malah ratusan ringgit sehari. Apakah yang boleh kita buat dengan bantuan 27 sen sehari di saat harga barangan melambung tinggi sekarang.


Sebenarnya apa yang rakyat mahukan :-

  1. Ketegasan dan komitmen kerajaan untuk menurunkan harga barangan dengan apa juga langkah supaya rakyat tidak terbeban. 
  2. Ketegasan dan komitmen kerajaan untuk menurunkan harga minyak bagi memastikan kos pengeluaran dan pengangkutan menurun dan dengan itu harga barangan boleh diturunkan dan dikawal.
  3. Menyediakan lebih banyak peluang-peluang pekerjaan dan perniagaan bagi membantu rakyat termiskin meneruskan kehidupan mereka
  4. Ketegasan dan komitmen kerajaan berkongsi wang negara dengan rakyat melalui program merakyatkan ekonomi negara seperti langkah yang dijalankan oleh kerajaan negeri Selangor

Comments

anakabu88 said…
isu begini yang perlu tuan punya blog tampilkan... syabas
Anonymous said…
halo bro mane de 27 sen sehari ..lu bayangkanla sejak memerintah mane penah bagi pun ..lu pikir la sendiri 500 rm bahagi dengan 50 tahun
Anonymous said…
Cuba lah bawak2 belajar brsyukur. Terima kasih pon xde, tau2 nk pertikaikan bantuan yg dah kerajaan bagi. Mesti org yg tulis post nie x dapat kan duit 2? pasal 2 lah ada je yg x kena. cuba kalo dapat? senyap je joli duit 2 kan? Nie lah manusia.