Buat MAKSIAT diGALAKKAN, beri TAZKIRAH KENA BURU

DUNIA SUDAH TERBALIK. Dulu beliau seorang yang sering terlibat dengan program-program maksiat dan lagho. Kerjanya antara lain membuat orang ketawa, menjauhkan orang dari mengingati Allah dengan lirik dan muzik yang melalaikan. Tetapi semua itu digalakkan dan beliau tidak pernah diburu atau ditangkap.

Maknanya buat maksiat dan mengajak orang buat maksiat digalakkan.

Tetapi kini selepas beliau insaf dan mula berjinak-jinak dengan program agama dengan memberi peringatan dan berkongsi sedikit ilmu yang ada beliau diburu dan mahu ditangkap. Anehnya bukan musuh Islam atau orang yang membenci Islam mahu menangkap beliau tetapi pihak berkuasa agama sendiri yang ingin berbuat demikian. Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang sepatutnya menggalakkan beliau menyampaikan tazkirah, mengajak orang mengingati Allah bertindak sebaliknya dengan mencegah beliau dari kerja-kerja amar makhruf nahi mungkar.

Itulah halnya yang berlaku kepada Mohd Hakim Lokman atau lebih mesra dengan panggilan Bob Lokman seorang bekas pelawak, penulis lirik dan pelakon terkenal yang kini sedang diburu oleh JAIS untuk ditangkap kerana kesalahannya mengajar agama tanpa tauliah.


Sementara itu media melaporkan bahawa Bob Lokman tetap dengan pendirian tidak bersalah walaupun Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dilaporkan telah mengeluarkan waran tangkap ke atasnya minggu lalu berhubung dakwaan mengadakan ceramah agama tanpa tauliah.

Bagaimanapun, Bob Lokman yang dihubungi The Malaysian Insider lewat malam tadi memberitahu, beliau masih belum dimaklumkan atau dihubungi Jais mengenai perkembangan itu.

Katanya, dia bersedia untuk memberi kerjasama sekiranya Jais tetap dengan pendirian mahu menangkapnya kerana jabatan agama itu berkuasa untuk berbuat demikian.

“Jais ada kuasa, mereka boleh ambil tindakan undang-undang, walaupun merasakan saya tidak bersalah. Tapi saya tidak akan membantah sekiranya mereka datang menangkap saya,” katanya.

“Saya masih belum tahu bagaimana proses tangkapan itu akan dibuat, tapi saya akan memberi kerjasama. Sekiranya melibatkan pihak polis, saya akan ikut prosedur mereka (polis),” kata beliau yang nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman.

Sehubungan itu tambah Bob Lokman, beliau juga rela dipenjarakan sekiranya dia didapati bersalah di mahkamah.

Comments

Anonymous said…
tazkirah apakah itu kalau hanya asyik mencaci dan menyebar fitnah,,!
itu lebih buruk dari berzina dan membunuh!