PRA PRU 13 : Kenapa JANGAN SOKONG UMNO/BN? - Bahagian 2


  • Orang agama dalam Umno hanya bersifat kupang tembaga. Peranan golongan agama hanya untuk menjadi 'peluru' melawan PAS, baca doa, tahlil dan marhaban. Suara mereka tidak diendahkan hatta fatwa mufti pun diketepikan, Contohnya pengharama Jom Heboh
  • Dasar bumiputera sebenarnya adalah Umnoputera. Akhirnya hak orang lain dibolot oleh Umnoputera yakni menindas orang lain khususnya orang yang berlainan ideologi. Akibatnya matlamat DEB gagal ekonomi orang Melayu jauh ketinggalan
  • Diskriminasi terhadap kerajaan negeri yang tidak sehaluan dengan kerajaan pusat sangat ketara. Contohnya penafian royalti kepada Kelantan dan pemberian wang perka pita dilengah-lengahkan.
  • Khianat bangsa sendiri. Umno sudah membunuh bahasa sendiri sebagai bahasa ilmu dengan mempernalkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris pada tahun 2003.
  • Politik khianat bangsa, yang penting ialah kuasa, contohnya persempadanan baru pilihanraya pada 2003 untuk PRU 2004 di mana negeri Kelantan dan Terengganu tidak mendapat tambahan kawasan Parlimen baru.
  • Umno mengajar rakyat dengan politik rasuah ketika pemilihan Umno dan kempen pilihanraya umum atau kecil. Sehingga ada pemimpin utama mereka disabitkan dengan rasuah antaranya Ali Rustam dan Isa Samad.

Comments

Unknown said…
orang yang dah benci Umno akan tetap benci. kita kena istiqamah. jangan berubah hati. gula-gula politik depa tabur, biarlah. kena dah kenal siapa Umno sebenarnya, mereka bukan melayu jati, mereka banyak jenis tiruan dan tipuan, memang agenda mereka nak menjadikan melayunepal, melayubangla, melayumaidin, dan macam-macam, dengan itu maka senanglah nak menjajah melayu. melayu masih melukut di tepi tembok. tengoklah apa yang ada dengan 1Malaysia tu, barang jual murah, siapa dapat? melayukah? fikirlah. kena telah banyak ditipu, tak kan nak ditipu hidup-hidup? kaum bangsawan melayu memang suka menindas melayu, sebab melayu hanya tahu mengharap-harap. ekonomi dah dirampas pun kita kata biarkan! biarkan! asalkan Umno punya. kalau Umno pegang, melayu tak dapat apa!