Umno yakin menang besar di Selangor, manakan tidak puluhan ribu PATI didaftarkan oleh BN?

Umno yakin Pakatan Rakyat akan berkubur di Selangor pada pilihan raya umum ke-13 dengan Barisan Nasional (BN) boleh memperoleh majoriti 20 kerusi bagi mewujudkan kerajaan negeri yang kuat.


Ketua Penerangan Umno Selangor, Abdul Shukor Idrus memberitahu The Malaysian Insider, pada kali ini BN boleh memperoleh sekurang-kurangnya 38 daripada 56 kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN).Pada Mac 2008 BN hanya memperoleh 20 kerusi di negeri paling kaya di Malaysia itu.                                            Umno Selangor kini diketuai oleh Datuk Seri Najib Razak sendiri dan meletakkan sasaran mahu merampas negeri itu dengan apa cara sekali pun.
Abdul Shukor meramalkan kemungkinan itu ekoran peningkatan dalam sokongan pengundi Melayu daripada 50 peratus pada 2008 kepada 65 peratus sekarang.
Katanya, ia juga disumbangkan oleh rasa tidak senang dengan kerajaan negeri diterajui Pakatan Rakyat dan juga kerja kuat kepimpinan Umno, yang terkejut dengan kekalahan pada Mac 2008.
Saya yakin dakwaan Shukor ini ada benarnya kerana Selangorlah antara negeri yang paling ramai pengundi-pengundi baru yang terdiri dari pendatang asing yang didaftarkan oleh SPR dengan bantuan JPN yang memberikan Kad Pengenalan.
Bukan setakat menang BN boleh memastikan PR hilang deposit dengan menambahkan lebih ramai PATI ada masuk pilihanraya umum ke 13 nanti. Apa gunanya diadakan pilihanraya kalau sistem pilihanraya yang ada ini penuh dengan penipuan dan penyelewengan. Lebih baik BN batalkan pilihanraya dan isytiharkan BN menang. Atau BN boleh meniru jejak langkah Hosni Mubarak yang mendapat sehingga 99.99 % undi di Mesir dahulu.

Comments