SPR 'BENGONG' DAN BUTA KAYU

Tempoh bertenang selama 24 jam dan proses penamaan calon selama tiga hari merupakan antara cadangan kepada pindaan Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Penjalanan Pilihan Raya) 1981 bagi membendung kekecohan dan keganasan yang ditimbulkan oleh penyokong-penyokong parti bertanding.

Jika cadangan itu diluluskan maka tempoh bertenang akan bermula sehari sebelum hari pembuangan undi berbanding bermula pada pukul 12 tengah malam sebelum hari pengundian sekarang ini.

Cadangan supaya tempoh penamaan calon dipanjangkan selama tiga hari pula untuk mengelakkan pertembungan penyokong parti-parti bertanding yang datang secara serentak.

Bercakap kepada media semalam, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, kedua-dua perkara itu sedang diteliti secara serius untuk dimasukkan dalam cadangan pindaan tersebut yang akan dibentangkan di Parlimen pada tahun depan.

Terbukti SPR dan pimpinannya 'bengong' dan buta kayu. SPR langsung tidak berusaha untuk meminda perkara yang lebih penting di mana jika ianya dilaksanakan sudah tentu dapat mengembalikan keyakinan rakyat terhadap ketelusan dan professionalisme SPR.

4 perkara yang sepatutnya diambil berat oleh SPR ialah :-

1.Penggunaan Dakwat Kekal
2.Pembersihan Daftar Pemilih
3.Pemansuhan Undi Pos
4.Akses Kepada Media


Namun jelas sekali SPR tetap berdegil, bengong dan buta kayu tidak mahu meminda undang-undang pilihanraya bagi merealisasikan 4 perkara di atas.

Saya yakin SPR bukannya tidak tahu dan tidak faham akan pentingnya perkara tersebut namun di sana kemungkinan adanya tangan-tangan ghaib yang sudah tentu menjadi penghalang kepada SPR untuk membuat perubahan.

Sebab itu satu lagi perkara yang sangat penting ialah SPR mesti diletakkan di bawah parlimen bagi memastikan ia benar-benar bebas.

Comments